torsdag 31 mars 2016

Numbers and questions


Tänk på ett tal av John Verdon beskrevs har legat högt på bästsäljarlistor i hela tjugo länder enligt baksidestexten. Den beskrivis som både fantastisk och fängslande och visst är den välskriven men knappast fantastisk. Ramhistorien är ganska originell och inledningsvis tror jag mig ha hittat en smart deckare med rätta nagelbitarkvaliten. Tyvärr lyckas romanen inte leva upp till mina förväntningar efter den så lovande inledningen och slutet bjuder på ett rejält antiklimax. Hatar sugiga slut. Hatar även skrikiga grannar. Och fula barn. Men det hör inte hit.

Vi får följa den pensionerade New York-polisen Dave Gurney som finner sig indragen i ett lika märkligt som fascinerande fall efter att ha kontaktats av en gammal klasskamrat. Denne har fått ett mystiskt handskrivet brev:

Tror du på Ödet? Det gör jag, eftersom jag aldrig trodde att jag skulle få se dig igen – och sedan, en vacker dag, så var du där. Och jag mindes alltihop. Hur du låter, hur du rör dig, men framförallt hur du tänker. Om någon bad dig tänka på ett tal, skulle jag veta vilket tal du tänkte på.

Du tror mig inte? Jag ska bevisa det. Tänk på vilket tal som helst upp till tusen – det första tal du kommer att tänka på. Se det framför dig. Strax ska du få se hur väl jag känner till dina hemligheter.

Öppna nu det lilla kuvertet.


Och i det lilla kuvertet finns, förstås, exakt det tal som klasskamraten tänkte på. Därefter följer ytterligare meddelanden skrivna i en allt hotfullare ton.

Vid sidan av jakten på den iskalle psykopaten får vi följa Dave i hans vardag och relationer. Hans äktenskap befinner sig i kris och makan driver honom slentrianmässigt och till synes utstuderat till vansinne.

Hur ska det gå? Ska Dave och hans skarpa hjärna lyckas knäcka nöten innan det är försent? Ska äktenskapet hålla? Så många frågor...

Vill ni veta svaren?

Ni behöver inte säga det, jag vet vad ni tänker.

Stina

4 kommentarer:

  1. He he, älskar din recension men det visste du säkert redan eftersom du nu vet vad vi tänker...... För övrigt, vilket numme tänker jag på? ;-) //Sofia

    SvaraRadera
  2. Ha ha, har glömt vilket nummer det var. Men det kan ha varit 32.... Scaaaaaaary ;-) //Sofia

    SvaraRadera
  3. Det VAR 32. Du borde vara rädd Sofia, väldigt rädd... // Stina

    SvaraRadera