fredag 1 april 2016

Nobelpristagarduell 1 - Hemingway vs Morrison aka Giganternas kamp


Herregud, vilken början på det här Nobelpristagaräventyret! Sofia gav mig huvudbry av den trevligare sorten i den här första nerviga duellen, för det här är bra. Riktigt, riktigt bra dessutom. Men det är två diametralt olika verk och att jämföra dem är inte lätt. Men nu är det gjort i varje fall, en vinnare är utsedd.

Ernest Hemingways ödesmättade men samtidigt ganska ytliga kärlekshistoria Edens Lustgård mot Toni Morrisons avgrundsmörka verklighetssaga Älskade. Nu är det en tid sedan jag läste dem då detta var månadens tema i februari 2013 så jag har haft god tid på mig att stöta och blöta det hela. Det är som redan sagts inget självklart val och jag har velat än hit och än dit och än ner i diket.

Jag hade vissa invändningar mot Hemingways historia men samtidigt föll jag som en fura för Catherine, David och deras dekadenta liv. Det är något med stämningen, med de starka drinkarna och deras små egenheter. Jag dras ohjälpligt in i deras undergångsvirvel och vill bara stanna kvar.

Efter genomläsningen lutade jag dock åt att ge Morrison segern då hennes Älskade har klart mer substans än Edens lustgård och dessutom träffade som ett slag i magen. Det gick inte att värja sig mot den här kvinnan, Sethe, som uthärdat det omöjliga och som är helt kompromisslös i sin kärlek. Som älskar för mycket men inte ser något alternativ.

Efter en tid funderade jag istället på att låta det bli jämnt lopp för att jag helt enkelt tyckte om båda romanerna så himla mycket. Men så passerade tiden och Catherine och David gav mig ingen ro. De har stannat kvar och pockat på min uppmärksamhet medan Sethe däremot har bleknat något.

Sammanfattningsvis kan man därför säga att Hemingway med minsta möjliga marginal vunnit på walkover. En knapp seger således, men ändå en seger. Grattis Papa Hemingway!

Låt oss avsluta med ett av mina favoritstycken från romanen:

- Remember, everything is right until it’s wrong. You’ll know when it’s wrong.
- You think so?
- I’m quite sure. If you don’t it doesn’t matter. Nothing will matter then.


Ställningen är alltså följande: Kvinnorna VS Männen 0-1

Stina

1 kommentar:

  1. Mmmm, mitt nobelpristagartema började verkligen på topp. Det är svårt att tro efter de senaste månadernas tema, dock.... Kul att vi tyckte så lika om böckerna och att vi båda hade så svårt att utse en vinnare. Ska bli kul att följa dina dueller och se hur pass lika vi tycker i fortsättningen. //Sofia

    SvaraRadera