söndag 20 mars 2016

Tio i topp boktriangelteman . Den spännande finalen

Ok, nu börjar det bli spännande gott folk – jag presenterar guld, silver- och bronsplats för de allra bästa boktemana genom triangelns historia (och nej, jag placerade mig inte på topp 3 tyvärr...) TAAA DAAAA: 

3. Ingen är väl förvånad över att det är ännu ett Alex-tema på listan? Bronsplatsen kniper hennes tema från oktober 2011 med mord på temat: det lysande Doktor Glas-temat, där vi läste både klassikern i sig men även andras tolkningar av Hjalmar Söderbergs roman. Vi får därför både doktorns version av händelseförloppet, men även Gregorius får göra sig hörd i just "Gregorius" av Bengt Ohlsson.Slutligen får vi i romanen "Mordets praktik" av Kerstin Ekman ta del av händelserna från den läkare som inspirerade Söderberg att skriva "Doktor Glas".

2. Ett av Alex teman kniper även silverplatsen, nämligen hennes Gör om, gör rätt- tema från juni 2013. Temat var enkelt, att vi skulle ge två böcker vi läst under boktriangelns historia och inte gillat en ny chans. Sedan skulle vi se om vårt synsätt förändrats. En riktigt rolig utmaning. Men då jag är en lat person fuskade jag lite och läste om endast en bok samt gav en hatad författare en ny chans. Jag har för mig att det för min del inte blev tummen upp för något av mina projekt, men vilken kul idé. Och Stina tog det riktigt seriöst och presenterade flera olika böcker som inte passade in på temat. När jag kommer att tänka på det skulle det kunna vara kul att vända på temat och läsa om någon bok man läst för längesedan och verkligen älskat för att se om den fortfarande håller. 

1. Då är det bara förstaplatsen kvar då och eftersom jag är svag för återkommande teman (se bara på mitt kvinnliga nobelpristagar-tema som kommer att hålla på i 13 månader...) så är det ingen tvekan om att förstaplatsen går till Stinas Dödssynds-tema som under 7 av hennes temamånader mellan november 2011 till juli 2013 presenterades med utvalda temaböcker, alla givetvis med teman som speglade månadens dödssynd.

Vad säger ni tjejer? Vad är era absoluta favoritteman och har jag missat något tema som borde ha platsat på listan?

//Sofia

1 kommentar:

  1. Vad kul det varit att läsa om alla teman som passerat. Och extra kul att jag hamnade i topp, whop whop! Men annars måste jag säga att Alex sammantaget känns som den moraliska segraren av den här genomgången. Vilka genomtänkta och originella teman som passerat. Vilken pepp. Nu får man tänka till lite extra för kommande månadsteman. Tack för en väldigt bra genomgång Sofia! // Stina

    SvaraRadera