onsdag 23 mars 2016

All those moments will be lost in time...



Poetens liv av Ellen Mattson var månadens bok i maj 2014. I denna skildras relationen mellan Jan och Dorotea som träffas första dagen i gymnasiet. Jan blir förälskad och även om känslorna inte är besvarade inleds en relation som sätter spår. Dorotea är egensinnig, komplicerad och svår att komma nära men hon har något som gör att andra människor dras till henne. Tillsammans med Dorotea kan allt hända, men att vistas i hennes närhet har också sitt pris, för tillvaron med Dorotea kan vara himmel lika väl som helvete och man vet aldrig riktigt vartåt det brakar.

Många år senare har Jan har blivit en framgångsrik biografiförfattare. När minnet av Dorotea tränger sig på börjar han skriva om henne istället för att arbeta vidare på sitt senaste projekt. I jakten genom det förflutna läggs pusselbit för pusselbit till det mysterium som var Dorotea. Han vill förstå vad som hände och nå fram till den sista avgörande biten, den som ska förklara allt.

Jag tycker verkligen om Mattsons vackra språk och hur man bit för bit tillåts komma karaktärerna inpå livet. Genom tillbakablickar får man en allt tydligare bild, inte bara av Dorotea, utan också av Jan själv. Slutligen får man reda på precis så mycket att en del av mysteriet fortfarande kvarstår och det uppskattar jag.

Stina

3 kommentarer:

  1. Föresten, innan jag glömmer; vad heter ni på goodreads? Jag heter Alex-xavian. Håller till mer där än på boktipset nu när det verkar som boktipset är dött/skaparna tappat intresset.
    //Alex

    SvaraRadera
  2. Jag är inte med i goodreads faktiskt, visste inte ens att det fanns. Nöjer mig med boktipset då jag inte är särskilt aktiv i något annat än bloggen ändå. Fin recension för övrigt //Sofia

    SvaraRadera
  3. Jag är lite efter precis som Sofia hehe, Goodreads har jag heller aldrig hört talas om. Kan höra av mig om och när jag orkar skaffa ett konto. Tills vidare håller jag också till godo med Boktipset. // Stina

    SvaraRadera