måndag 10 maj 2010

Mörkrets vänstra hand - en sämre variant av De gyllene häxornas folk?

Även om det nu råkade bli lite fel månadsbok måste jag säga att planeten Vinters klimat i boken passar ganska bra med det otypiska majvädret vi har just nu. Om inte annat kan man ju alltid skatta sig lycklig att klimatet här i alla fall är varmare än det för stackars sändebudet Genly som ständigt får gå runt och frysa i det kalla klimatet på Vinter.

Nu vet inte jag vilket exemplar av boken ni fått med er hem, men den bok jag lånade på bibblan börjar med LeGuins reviderade förord "Är kön nödvändigt?". Själv tyckte jag att det var en lite småkul inledning då den verkligen lyfte fram bokens feministiska motiv. Vilket bra sätt att inleda maj månads tema helt enkelt! Hoppas ni också fatt tag på en bok med lika trevlig inledning!

Trots LeGuins motiv med boken, om den här könslösa världen, tycker jag (och även hon tydligen enligt det reviderade förordet) tyvärr att det inte blir en androgyn värld hon bygger upp utan snarare en manlig sådan, där samtliga karaktärer beskrivs med manligt pronomen. Det känns därför snarare som en värld befolkad av män än av mankvinnor/kvinnomän vilket ju tyvärr inte direkt gagnar bokens syfte.

Däremot är motivet med de androgyna varelserna som tar manligt eller kvinnligt kön endast under en brunstperiod (och inte alltid samma kön, en individ som under en brunst blivit gravid och fött barn kan därefter lika gärna anta manligt kön) intressant. LeGuin utforskar detta könslösa samhälle och försöker se hur detta skulle genomsyra ett samhälle, där ingen grupp ses som svagare eller starkare just eftersom vem som helst under sin nästa kemmer (brunstperiod) kan få såväl manligt som kvinnligt kön. I förordet beklagar dock LeGuin att hon gjorde det lätt för sig genom att låta den ena få manligt och den andra kvinnligt kön under parning då det i praktiken borde ha varit förekommande med kemmer mellan både två av kvinnligt och två av manligt kön.

Parallellt med handligen har LeGuin även inflikat kapitel med berättelser/myter vilket skulle ha kunnat kännas avstoppande på huvudberättelsen, men jag tycker snarare att det fördjupar berättelsen och ger mer förståelse för världen (fast jag kan erkänna att LeGuin i en del andra berättelser varit lite väl förtjust i just detta).

Det jag har invändningar mot är att boken i vissa partier kan kännas lite tung och svårläst genom att den inte riktigt har ett flyt i berättandet. LeGuins karaktärsbeskrivningar tycker jag även lämnar en hel del att önska då karaktärerna i boken, konstigt nog, känns ganska platta och ytligt beskrivna. Inte förrän i slutet av boken tycker jag att man börjar känna förståelse och sympati för dem och liksom i fallet med Hålan tror jag att boken hade greppat tag bättre om karaktärerna gjort det. Men eftersom jag sträckläste boken på en kväll måste väl det ändå vara ett ganska bra betyg? Och det finns även mycket positivt att säga om boken, inte minst grundiden med det könslösa samhället och hur detta skulle påverka en värld. Greppet med sändebudet som kommer i en tid av förändring är också intressant, liksom att han i denna värld är den som ses som pervers då han ständigt har manligt kön, ständigt är i kemmer.

Men sammantaget kan man säga att jag är lite besviken. Jag gillade De gyllene häxornas folk bättre och trodde ju att det var den jag satte mig att läsa, så det spelar givetvis in. Men godkänt och mer därtill blir det absolut för Mörkrets vänstra hand!

1 kommentar:

  1. Låter som en spännnande bok. Ska bli kul att läsa!

    SvaraRadera