fredag 14 maj 2010

Bokvinster



Under den senaste tiden har jag inte bara vunnit en, utan hela två fina bokvinster, sammanlagt fyra böcker. Här nedan presenteras den första boken: Helt random med text och bild av Jessica Laurén.

Helt random är en tecknad serie i pocketformat. Den kanske inte riktigt vänder sig till min åldersgrupp då den handlar om hur det som förälder är att ha tonårsdöttrar (läs fjortisar) som börjar supa, röka och annat som fjortisar brukar göra. Den framställs som ”perfekt för alla er med tonårsbarn” och nu har ju inte jag några sådana.

Däremot kommer man ju lätt ihåg hur det var när man själv började dricka, gjorde häxblandningar och försökte få okända att köpa ut folköl. Hur man rökte i smyg och sedan gnuggade händerna med gräs och sprayade parfym så att det inte skulle märkas (som om det skulle ha hjälpt by the way). Och sedan var man så dum att man trots alla försiktighetsåtgärder stod och rökte i fönstret så att alla nosiga grannar såg och kunde skvallra. Man var inte direkt smart när man var fjortis hehe.

Jag vann den i en tävling från tidningen Tara, där man skulle beskriva ett tonårsminne. Jag skrev något om hur jag håller med Stephen King (från Stand by me/The body) om att man aldrig får sådana vänner igen som man hade när man var tolv tretton år.







Eftersom det är en serie med mycket bilder och ganska lite text läste jag ut den samma kväll som jag fick den. Bilderna är jättefina och de känns mer träffsäkra än texten. Visst känner man igen sig ibland men tonåringarna hon porträtterar känns lite väl fjortisaktiga. Nästan så att man stör sig lite. Ok att vi söp och rökte, men så där höll vi inte på. Vi var inte uberfjortisar, thank God! Dessutom tycker jag att mamman beter sig oansvarigt. Om min dotter söp, rökte och snattade så skulle det få påföljder. Hon skulle få lite värre straff än en veckas utegångsförbud eller att fråntas skjuts till busshållplatsen.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det var småkul läsning, men den stora igenkänningsfaktorn infann sig tvärr inte. En bok som skildrade hur det faktiskt var när vi var tonåringar skulle jag sluka med hull och hår. Det skulle vara sjukt underhållande.

Stina

2 kommentarer:

  1. Grattis din tönt, du bara vinner och vinner:). Båse Sebbe och jag läste också igenom boken igår och jag är ganska säker på att han var mer road av den än jag eftersom han skrattade till titt som tätt medan han läste den. Och när den var klar deklarerade han att han kanske inte ville ha någon liten miniSofia ändå! //Sofia

    SvaraRadera