måndag 10 maj 2010

Ooops, my bad, my bad

Hade en trevlig bokläsarkväll igår då jag äntligen avslutade Hålan samt läste ut månadens bok, Mörkrets vänstra hand. Men döm om min förvåning då det går upp för mig att jag förväxlat boken med en helt annan. Typsikt mig va! Boken jag egentligen tänkte på när jag bestämde månadens bok var De gyllene häxornas folk. Men nu får ni helt enkelt hålla till godo med Mörkrets vänstra hand. Den är också läsvärd tycker jag, inte minst på grund av det feministiska temat. I alla fall, till mitt försvar måste jag få säga att böckernas teman påminner mycket om varandra. Båda handlar om världar befolkade av varelser med annat kön än vi (I LeGuins bok tar de antingen kvinnligt eller manligt kön under en brunstighetsperiod varje månad och är annars könslösa och i De gyllene häxornas folk är de könslösa tills de i tonåren antar antingen manligt eller kvinnligt kön), i båda böckerna kommer ett sändebud till planeten och båda handlar om sändebudens försök att förstå den främmande kulturens olika sociala koder. Såg för övrigt att De gyllene häxornas folk visst ska ha en uppföljare. Får kanske ta och föröka klämma in bägge så fort som möjligt. Inte minst skulle det vara kul att se hur lika De gyllene häxornas folk och Mörkrets vänstra hand är.

1 kommentar:

  1. Jo det är typiskt dig :P Om nån skulle lyckas med konststycket att råka förväxla månadens bok med en annan så är det du. Synd att De gyllene häxornas folk inte går att få tag på i Visby, jag skulle gärna ha läst båda två. Nu får det bli Mörkrets vänstra hand och Tjänarinnans berättelse tror jag. Skulle gärna läsa fler av månadens böcker men det hinns nog helt enkelt inte med.

    SvaraRadera