tisdag 29 juni 2010

Gotland när det är som värst?

Fyndade ju lite billiga ungdomsböcker på bibblan för ett tag sedan och nu har det första "fyndet" blivit utläst. "Nella, Love och Pyton möter gravplundrarna" heter boken som utspelar sig på Gotland. Som titeln antyder handlar boken om Love, Nella och hennes katt Pyton som under en sommar på Gotland blir indragna i en gravplundringshärva.

Tyvärr måste jag meddela, Gotlandstemat till trots, att detta var en av de sämre ungdomsböcker jag läst i mina dagar. Den är taffligt berättad, illa skriven, med ett uruselt gestaltat persongalleri, pinsam intrig och noll Gotlandskänsla. Eftersom boken utspelar sig på Gotland tog jag för givet att författaren skulle använda sig av den gotländska miljön i jakten på gravplundrarna, men icke. Bocken hade lika gärna kunnat utspela sig i Skövde eller varsomhelst annanstans. Det enda som var det minsta roligt med boken var att jag läste den precis innan jag skulle påbörja ett pass på färjan eftersom boken inleds när de två huvudpersonerna sitter på färjan påväg till Gotland.

2 kommentarer:

  1. Trist, men är du sugen på en ungdomsbok som i alla fall delvis utpselar sig på Gotland (under medeltidsveckan) så kan jag tipsa om Skuggorna i spegeln av Inger Edelfeldt. En riktig höjdare faktiskt och en av de bästa ungdomsböcker jag läst.

    SvaraRadera
  2. Det får bli när min bokhög har krympt lite, men lägger till den på min ska-läsa-lista!

    SvaraRadera