lördag 11 december 2010

En författares övertygelse.

Som omväxling till all kurslitteratur och James Joyce lånade jag för ett tag sedan 'En författares Övertygelse' av Joyce Carol Oates. Boken är lättläst och består av en samling essäer med skapande som det gemensama temat. Är man som jag, intresserad av hur hur författare tänker och skapande processen kan jag rekomendera 'En författares övertygelse.' Joyce Carol Oates berättar mycket om andra författare och hur deras ver påverkat henne, bland annat hur hon fortfarande är påverkad av *Alice i underlandet' en bok hon läste som barn. Hon skriver även om hur hon, i likhet med Murakami, låter berättelser och miljöer växa fram under sina löprundor. Vad jag fann mest intressant i boken var när hon i essäerna diskuterade andra författatre och intertextualiteten och kontexten dem emellan. I slutet finns även en interessant intervju med Oates som gjordes i samband med publiceringen av Blonde. har någon av er läst Blonde? Jag fick den för några år sedan men den står orörd i bokhyllan.

2 kommentarer:

  1. Vad avundsjuk jag blir nu, den ligger faktiskt på min ska-läsa-lista, men eftersom mitt bokberg här hemma ständig får nya tillskott vet jag inte när jag ska få tid till det. Rekommenderar fö inte Blonde, som verkligen inte är någon av mina favoriter. Hon har skrivit så många som är mycket, mycket bättre //Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag har inte heller läst den, och som det känns nu kommer det at dröja innan det blir av. Så många böcker, så lite tid!

    SvaraRadera