torsdag 9 december 2010

Sämst sedan Candide?



Om man frågar mig är det i alla fall vad "Mörkrets hjärta" av Joseph Conrad är. Ööööörk, vilken tråkig smörja! Att jag dessutom hade (o)turen att få tag i en utgåva med fruktansvärt fula bilder på träsnitt som illustrationer gör ju inte heller det hela bättre . Eller vad tycker ni om denna vansinnigt fula bild?



Boken handlar om en föga minnesvärd mans jakt efter den elfenbensjagande och mystiske Kurtz. För att göra en lång och sövande historia kort (och betydligt mindre plågsam) kan jag berätta att denna till sist återfinns vilket jag är väldigt tacskam över då boken kort efter detta tack och lov tar slut.

Ett tips från mig är att inte läsa denna bok, och känner man att man måste kan jag rekommendera Henrik Langes utmärkta tolkning som ses nedan:



P.s. Den lika tråkiga filmen "Apocalypse now" är tydligen baserad på boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar