lördag 11 december 2010

Vem är det som skrapar på fönstret?



Vill ni läsa om rkitiga vampyrer, den sorten som varken glittrar eller utövar dendrofili, kan jag rekomendera 'Varney The Vampyre' av James Malcolm Rymer.
Det är en klassisk gotisk skräckhistoria, i 220 kapitel. Boken räknas som en av de första vampyrböckerna, påbörjad 1847, innan Dracula! Historien som utspelar sig på godset Bannerworth Hall tar sin början med att en ung kvinna attakeras mitt i natten och att godset måste säljas. En av de intresserade köparna är familjens djuriske granne Sir Francis Varney som även vill gifta sig med den unga kvinnan.
Jag har inte läst hela men det jag läst har varit både läskigare och bätte sammanhållet än Bram Stokers Dracula, som till stor del är inspirerad av Varney.
Trots att 'Varney the Vampyre' först publicerades som följetong i en tidning.

2 kommentarer:

  1. Låter intressant, är ju lite inne i en vampyrperios just nu så kanske slinker den med nästa gång jag ska till bibblan och låna böcker. Men först ska jag börja i "Drömfabriken" som jag precis lånat, en bok av Sara Stridsberg. Hoppas bara på att den kommer att vara lika bra som "Happy Sally" och "Darling river". Så måste verkligen tacka dig för årets författarupptäckt. Hade inte börjat läsa något av henne om det inte varit för dig! //Sofia

    SvaraRadera
  2. Låter riktigt bra. Nån gång när bokberget krymt lite kanske jag ger den en chans.

    SvaraRadera