torsdag 18 augusti 2011

Skugg-gömman av Maria Gripe

Eftersom det är ungdomstema den här månaden, om än med övernaturliga förtecken, tänkte jag att det skulle passa bra med en recension av "Skugg-gömman" som jag läste för en tid sedan. Det är den sista delen i Gripes så kallade "Skuggserie". Jag läste, och älskade serien (särskilt de första delarna), när jag gick på mellanstadiet och när jag hittade Skugg-gömman på bibliotekets utrensning för bara en krona var det ingen tvekan om att jag måste ha den. Det jag fastnade för redan då var att serien var så välskriven, och med en mystisk ramberättelse, en hemlighetsfull borg och hemligheter som skulle nystas upp. Denna, den sista delen i serien, är dock mer vardaglig än övriga i serien, vilket är lite otippat med tanke på att Caroline, till skillnad från Berta, drogs till drama och nya upplevelser.

Serien utspelar sig mellan 1912-1914 och handlar om 14-åriga Berta och hennes vänskap med den två är äldre pigan Carolin. Berta är den jordnära av de två, medan Carolin inte drar sig för att tänja på sanningen och handlar utan att riktigt tänka efter.

I de tre första delarna är det Berta som är berätterskan, men i denna är det Caroline som för första gången får redogöra för sin syn på tillvaron.Hon har nu flyttat till Stockholm där hon utbildar sig till skådespelare. Boken är skriven som en slags biografi nedtecknad av Casrolin själv, och även om jag som sagt föredrar de tidigare böckerna i serien är det här en ungdomsroman av hög klass. Det som gör att den inte riktigt når upp i de anras nivå är även att den känns lite lösryckt på något sätt, till skillnad från de övriga tre som verkligen utgjorde en del av ett sammanhang.

Motivet både med skugga och speglar genomsyrar alla 4 böckerna, men kanske särskilt framträdande är spegelmotivet i denna sista bok, vilket kanske inte är så kontigt med tanke på dess titel. Det är nämligen i speglarna Carolin möter Saga, sitt andra jag, och även hennes andranamn. Det är främst den säregna mystik som Maria Gripe så naturligt väver in i böckerna som gjort att jag fastnat för dem. Ingen annan författare jag läst har riktigt lyckats med detta så bra som hon.

2 kommentarer:

  1. Älskade också Maria Gripes böcker när jag var yngre och tror jag läste alla böckerna i Skuggserien. Den bok jag kommer ihåg bäst är dock Tordyveln flyger i skymningen, har inte riktigt vågat läsa om den igen eftersom jag är rädd att jag inte kommer gilla den lika mycket nu. Men Skuggserien höll för en omläsning alltså? // Stina

    SvaraRadera
  2. Nu har jag ju bara läst om sista delen, de andra har jag inte läst på väldigt länge. men det känns som att de fortfarande håller måttet och Tordyveln flyger i skymningen läste jag om för bara några år sedan och den höll fortfarande tyckte jag.

    SvaraRadera