söndag 6 november 2011

Underfors

Underfors av Maria Turtschaninoff var nog den bok från Fantasytemat som minst av allt motsvarade mina förväntningar.

Huvudpersonerna Alva och Joel går båda på högstadiet i Helsingfors. Alva är något av en outsider som helst håller sig för sig själv, och Joel dyrkar henne på avstånd. Då en mörk mystisk främling dyker upp sätts stenen i rullning. Alva känner sig oförklarligt dragen till honom, samtidigt som hon inte är säker på att han är att lita på. Med Nides hjälp, som främlingen heter, avslöjas en annan värld belägen under staden, Underfors. Det är en värld som Alva finner märkligt välbekant, men där inget är vad det först synes vara.

Grundhistorien har jag inget emot, och Alva, Joel och inte minst Nide är rätt så trevliga bekantskaper. Men på vägen ner i underjorden händer något och historien tappar snart farten. Inte ens med uppbådandet av alla mina krafter lyckas jag återfå intresset för vad som ska hända huvudpersonerna. Det som började ganska lovande slutar i ett trist malande. Ett malande som varken troll, jätteormar eller bäckahästar kan råda bot på. Om underjorden är så trist som den framställs här tror jag att jag håller mig ovan jord i fortsättningen.

Stina

1 kommentar:

  1. Känns som att jag gillade den mer än du, gav den en 6:a eller 7:a i betyg om jag inte misminner mig

    SvaraRadera