fredag 17 augusti 2012

Bind mig, Älska mig!


Berättelsen om O.

I och med allt prat som varit om Fifty Shades of Grey, bestämde jag mig äntligen för att läsa Berättelsen om O. Inte bara en av de första böckerna i ämnet Sadomaschocistiska förhållanden, utan även en av de mest realistiska. Om en bortser från hur huvudlöst O älskar vem det än är som för tillfället äger henne samt att hon förmodligen inte behövde tränas. Bortsett från en vild ungdomstid var hon foglig sedan flera år tillbaka. Vilket enligt mig gör O till den ointressantaste karaktären, vilket är synd då det är hennes berättelse.
Inte för att de andra karaktärerna heller är särskilt välutvecklade.Snarare stereotypa och tråkiga. Det jag istället finner intressant är maktfördelningen och vänskapen mellan René och Sir Stephen. Istället för berättelsen om O och hennes underkastelse utvecklas boken till ett kammarspel mellan René och Sir Sthepen. Ett drama där O endast utgör ett redskap.
Upprörande som den var när den skrevs har dess effekt mattats av med tiden.dagens läsare är vana vid hårdare tag än texten bjuder.

Jag passade även på att se filmen som bygger på boken. Inspelad 1975, dåligt filmad och dåligt agerad. Ungefär som att se mjukporr, trist och innehållslöst.

Visste ni föresten att Fifty shades of Grey från början var en Twilight fanfic?  

3 kommentarer:

  1. Hade faktiskt hört att Fifty Shades of Grey var en Twilight fanfic, hoppas den är bättre än originalet, men det känns troligt då det inte är så mycket att leva upp till i mitt tycke.
    På tal om böcker som rörde upp känslor när de skrevs, men inte lika mycket idag, måste jag göra tummen upp för din månadsbok. Ja, jag skulle säga att dess tema antagligen gör folk upprörda än idag; barnamord är naturligt, väldtäkt likaså och men för guds skull, döda din moder! Säga vad man vill om författaren, men man är inte direkt likgiltig vid en genomläsning. //Sofia

    SvaraRadera
  2. Började Fifty shades of Grey som en Twilight fanfic? I did not know. Den här bloggen gör under för min allmänbildning. Tack Alex, det är oftast tack vare dig :) (no offense Sofia). // Stina

    SvaraRadera
  3. Men tack Stina, försöker du antyda något om min litterära smak? Harlequin är också litteratur vet du, he he. Och mysrysarna - hög klass det där! //Sofia

    SvaraRadera