måndag 13 augusti 2012

Grymt är bättre?

Nu har det blivit hög tid för en recension av mars sista dödssynds-bok, eller saga i detta fall då det handlar om Bröderna Grimms Snövit, i boken "Barnens Bröderna Grimm".

När jag ända var tvungen att låna hela boken blev det så att jag även läste igenom övriga sagor och så här i efterhand kan jag bara konstatera att det nog inte blir några sagor Aaron kommer att få höra, inte om hans mamma får bestämma i alla fall.

Höjdpunkten bland sagorna var faktiskt ovan nämnda "Snövit", som helt klart var den grymmaste och mest minnesvärda av sagorna i samlingen. Läste sagan först av alla då den var anledningen till lånet och tyvärr blev det inte bättre än så. Höjdpunkten i sagan var självklart slutet då den onda styvmodern får vad hon förtjänar när hon tvingas dansa i glödgade skor tills hon faller död ner, med viss konkurrens dock i form av scenen där hon tror sig kalasa på den döda snövits hjärta och lever. Smaskens! Jag undrar varför Disney strök dessa minnesvärda scener i sin skidlring av händelserna......

På tal om Snövit kan jag förresten rekommenedera en av de senaste filmaiseringarna, "Spegel, spegel" med Julia Roberts i rollen som den onda styvmodern. Såg den på BB tillsammans med mina två pojkar i brist på annat att göra och blev positivt överraskad då den av vad jag har hört fått ganska svala recensioner. Dels var Roberts riktigt bra som den uberonda styvmoderna och dels hade filmen faktiskt humor. Rekommenderar den för förströelse någon slapp sensommarkväll!

Men för att återgå till Bröderna Grimm och deras sagor; kan någon tala om för mig vad sagan "Åsneprinsen" egentligen handlar om? Jag är helt lost! Är han en åsna? År han inte en åsna? Önskar han att han vore en åsna? Do tell me!

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar