tisdag 14 augusti 2012

Det sägs att kärleken är som rök, bortom all påverkan

Så har det (äntligen) blivit dags för en recension av 2 av aprils månadsböcker, nämligen "Machine dreams" av Jayne Anne Phillips och "I hästars ögon" av C.P Rosenthal.

"Machine dreams" är en bok jag älskade när jag läste den på svenska för säkert 10 år sedan, om inte mer. Vi får följa en familj genom depressionen och fram till Vietnamkriget, där samtliga familjemedlemmar berättar valda delar från sitt perspektiv.

Nu när jag läser den för första gången på originalspråket engelska har den tyvärr inte samma förmåga att fånga in mig. Dock glimrar fotfarande de bästa delarna till och är sådär magiska som första gången jag läste den, främst delarna som beskriver syskonens Danner och Billys relation, som när de går på den där misslyckade festen och dansar med varandra.

Romanen är välskriven, trovärdig och engagerande - främst i de delar där modern och dottern står för berättandet. Syskonbandet är fint beskrivet, liksom moderns kamp för att slutligen ta sig ut ur det dåliga äktenskapet.

"I hästars ögon" handlar i korta drag om den unga Elena som på besök hos sin morfar får ta del av hans berättelser om det förflutna, påbörjar sin egen resa mot vuxenlivet och hos morfaderns stora hingst tycker sig se en chans till frihet och flykt. Romanen är berättad med ett skimrande vackert språk som tar upp det svåra i att växa upp och finna sin egen väg i livet. Det är nästan mer som att läsa en lång, sammanhållande och välkomponerad dikt än att läsa en regelrät roman. Bitvis kan jag dock tycka att språket är aningens för utsvävande, men med en så vacker berättelse i övrigt är det något jag kan ha överseende med. Ska man läsa bara en ungdomsroman är det här romanen att läsa och låta sig förtrollas av! Att den dessutom inleds med några ord ur en Leonard Cohen-sång gör den dessutom inte sämre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar