fredag 4 januari 2013

Boktips för små skruttar

Har spenderat julen med Sofia och hennes lilla skrutt Aaron. Måste erkänna att jag saknar det lilla livet. Som gudmor känner jag också ett visst ansvar när det gäller den unge mannens litterära bildning. Nog för att peka/mosa-litteratur kan vara nog så trevlig men här kommer lite tips av en mer utmanande karaktär. Det ska börjas i tid.

Tips 1
Where the wild things are är en klassiker som man inte får missa. Den blir inte direkt sämre i Christopher Walkens tappning.
 
 

Tips 2
 
Bonds skapare Ian Fleming har också skrivit en barnbok, Chitty chitty bang bang. Den handlar om en gammal tävlingsbil som köps av familjen Pott. De upptäcker snart att det inte är en vanlig bil som hamnat i deras ägo, och det är upptakten till en rad äventyr. Man måste bara gilla den här boken, om inte för titeln så för de fina bilderna. Filmatiserades även 1968 som ni kan se av you tube-klippet.
 
 

Tips 3
Sylvia Plath är väl en av få författare vi alla tre uppskattar. Glaskupan är helt enkelt fantastisk, men det är inte den jag vill tipsa om här. Okej att det ska börjas i tid, men någon måtta får det vara. Nej, den bok jag vill tipsa om är Sängboken. Något lättsammare än hennes övriga verk.

Hur sängen ser ut,
det kvittar, min vän,
om bara det går
att hoppa i den!

En hopp-säng med fjädrar
och stund – vilken skatt!
Jag hoppar mot himlen
varendaste natt.

Ja, högre än ugglor
och örnar jag far
med känguru-skutt.
Och var hamnar jag – var?

På Vintergata?
På Kongo? Vem vet?
På Jupiter eller
nån annan planet?

Tips 4
Vill man vara än mer pretto kan man satsa på Gertrude Steins barnbok, The world is round, och jag vet att ni vill. Jag är dock inte säker på att den har översatts till svenska. Men visst skulle den göra sig fint i bokhyllan?

Historien bakom är lite rolig också. 1938 försökte författaren Margaret Wise Brown övertala ett antal kända vuxenförfattare att försöka sig på att skriva barnböcker. Hon sände brev till Ernest Hemingway, John Steinbeck och Gertrude Stein. Av dessa var Stein den enda som nappade. Hon hade redan ett nästan komplett manus. Hon hade dessutom mycket specifika krav: sidorna skulle vara rosa med blå text och illustratören Frances Rose skulle stå för utformningen. Hon fick sin vilja igenom på två av tre punkter men det blev slutligen Clement Hard som fick stå för illustrationerna.
 
 

Tips 5
Så måste jag ju slutligen då tipsa om en bok skriven av Margaret Wise Brown själv, den välkända Godnatt Måne. Jag tror inte att den behöver en närmare presentation. Den handlar om en liten kanin som ska gå och lägga sig och som säger god natt till alla saker i sitt rum innan hen somnar. Godnatt måne! Godnatt ko som hoppar över måne! God natt ljus och röd ballong! God natt…, ja ni fattar. Finns en söt animerad version på you tube.
 
 
Och slutligen en liten sånghälsning till min lilla petunia.
 
 

Stina

2 kommentarer:

  1. Ohhh, gillar samtliga tips måste jag säga och blev riktigt sugen på att införskaffa dem bara lillgrabben blir lite större. Aaron håller nog med. Och något annat han håller på med är nog tyvörr att Petunia-sången blivit väl överanvänd. Vi började sjunga den i söndags morse och sedan dess har hans jobbiga föräldrar brustit ut i Petuniasången titt som tätt. Stackars barn... //Sofia

    SvaraRadera
  2. Haha min stackars lilla petunia :) // Stina

    SvaraRadera