söndag 10 februari 2013

2 x Joyce Carol Oates

Eftersom helgen mest har bestått av att fixa ordning här hemma samt lite Oscarsfilms-tittande blir det ännu en gammal recension från 2012, närmare bestämt en roman av Joyce Carol Oates och en roman om Jpyce Carol Oates.

Tag mig, tag mig med dig är en Oatesroman som är skriven under pseudonymen Lauren Kelly. Den handlar om Laura Quade som lider av psykiska och fysiska men efter en olycka i barndomen. Oates bygger som alltid skickligt upp sin berättelse, med både genomarbetade karakärsskildringar och en långsamt stegrade spänning,  med huvudpersoner som inte alltid gör det förväntade, och som alltid med starka kvinnoporträtt. Det här är faktiskt en av mina favoriter vad gäller hennes pseudonym-romaner.

Joyce Carol Oates – samtal med Stig Björkman är en intervjuvbok som främst kretsar kring några olika av Oates romaner; om hur de uppkom, vad som påverkade henne i skrivandet och de olika romanernas teman. Lite kul om man som jag är Oates-fantast, men definitivt inget omistligt.

// Sofia

3 kommentarer:

  1. Det var länge sedan jag läste en Oates nu, känns som det börjar bli dags för en. Funderade på Bittert som mitt hjärta, men du kanske har nåt annat förslag? // Stina

    SvaraRadera
  2. Bittert som mitt hjärta är riktigt, riktigt bra så den rekommenderar jag självklart. Annars är "Men tiden den går" också en av mina favoriter. He he, eftersom du efterfrågade tipset i mars kanske du redan har påbörjat någon? //Sofia

    SvaraRadera
  3. Nej, det har inte varit mitt bästa läsår hittills direkt. Just nu koncenterar jag mig främst på att hinna med de månadsböcker som passerat. Ligger oefterhjälplig efter på den fronten. Joyce får tyvärr vänta. // Stina

    SvaraRadera