måndag 27 oktober 2014

Bokmiddag: Love Sucks (samt författarföreläsning på Bokens dag)


Vad är väl mer passande för 90-talsnostalgi än sedvanlig förfestbild?

Bokens dag, den 15 oktober, blev det traditionsenligt utgång på författarföreläsning på Clarion hotell. I år kombinerade vi eventet med Bokmiddag, nämligen Stinas ”Love sucks”-tema från i början av året. Månadens bok var "Alltings början” som utspelar sig på 90-talet. Därför hämtades klädlådan ner från vinden, där mina gamla favoriter från 90-talet finns bevarade för framtiden. Sen var det bara att glida i de gamla glitterjeansen och favorit-ute-tröjan. Om jag skäms över min klädsmak detta sekel så här i efterhand? He he, ett rungande ja blir det på den frågan, och vi kan väl säga som så att jag bytte om inför kvällen och inte hade nittiotalsstassen på mig på jobbet. Stina däremot förkastade ett annat par favvojeans (chicken...) och körde 90-tals grunge.

90-talsoutfit - Check!
På kvällen var det sedan föreläsningar av Amanda Svensson (favorit!), Jan Gradvall och författarduon Roslund och Thunberg – lite passande att temat för i alla fall två av föreläsningarna var åt det nostalgiska hållet. Gradvall, journalist från Östergötland, har gett ut en bok med sina gamla krönikor med det passande namnet ”Nyponbuskar, nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar” – vilket ju är en låtrad från en Lars Winnerbäcklåt som handlar om just hur uppväxten formar en. Och som Gradvall påpekade så är det låten som beskriver Linköping för honom, liksom det ju är för både Stina och mig. Den låten ÄR Linköping och hur det vara att växa upp där.

Stina är redo för författarföreläsning
Det är jag med!
Roslund och Thunberg i sin tur handlar om rånarna kallade Militärligan, där Thunberg var den fjärde brodern i en familj där övriga bröder var med i ligan. De berättar engagerat om hur boken blev till och det märkliga i att  stå utanför och se på medan resten av bröderna genomförde bankrån, och hur detta ändå till slut blev som normalt.

Till sist så har vi Amanda Svenssons föreläsning som handlade om hennes nya bok, ”Allt det där jag sa till dig var sant”. Vi fullkomligt älskade hennes ”Hello Dolly”, men får av föreläsningen inte samma höga förväntningar på nya boken. Fast läsa den ska jag nog.

När föreläsningarna var över blev det kaffe och macka i Vinterträdgården och till sist gick vi en sväng förbi Borgen och beställde hem pizza – för att matlagning är en kvinnofälla som de uttrycker det i månadsboken.


2014 års Bokens dag-fika
Vi hade också kunnat gå till Coop och snatta en buljong, men det ehh, kändes inte helt rätt. Istället avslutades kvällen med pizza framför tv:n innan vi typ däckade. En mycket fin kväll!


Och boken då? Jo, vi gillade den, Stina kanske ännu mer än mig. Den fångade verkligen 90-talet och hur det vara att vara ung då. Och språket var väldigt vackert med många vackra och tänkvärda stycken. Det känns som en bok man kommer ihåg långt efter att den är utläst.

// Sofia

2 kommentarer:

  1. Lika trevligt som vanligt. Det ovanliga var väl att du var mer uppsnoffsad än vanligt haha :P // Stina

    SvaraRadera
  2. Ehhh, ja verkligen. Jag skämdes inte alls för att visa mig ute i min snygga outfit..... //Sofia

    SvaraRadera