onsdag 22 oktober 2014

Mon chouchou

Jag biter i apelsiner är Annakarin Thorburns debutroman. Den namnlösa huvudpersonen är tillsammans med Ödlan. När de möttes fanns inget slut, och hon ville inte hem nånsin. Sakta växte hon in i hans utrymme, som blev deras gemensamma. Men så träffar hon Lo. Lo, som inget vet om hennes andra liv med Ödlan. Som kallar henne sin chouchou, som lämnar lappar i hennes fickor och som aldrig ska svika.

Men själv sviker hon fast han inte vet om det. Hon slits mellan dem. Hon vill ha Lo men önskar samtidigt att allt bara ska vara som förut. Var det inte bra som det var?

Man anar såklart att detta inte kommer sluta riktigt väl, det gör sällan det i sådana här situationer, men jag hade inte kunnat förutse vilken riktning historien skulle ta.

Det är ett vackert och eget språk,  men det är något med författarens sätt att berätta som skapar distans till huvudpersonen. Man tillåts aldrig komma riktigt nära och det är synd. Jag uppskattar författare som vågar utelämna och som litar på att läsaren hittar rätt ändå, men här hade jag ändå önskat att man fått lite mer. Kanske nästa gång.

Stina

2 kommentarer:

  1. Låter spännande. Är det en egen bok du har lånar jag den gärna när jag har plöjt lite mer i min ska-läsa-hög. Var det inte den du fick av Sara? //Sofia

    SvaraRadera
  2. Precis, det är boken jag fick av Sara, så det är bara att säga till om du vill låna framöver. // Stina

    SvaraRadera