tisdag 8 september 2015

Kryssningen av Francoise Sagan

Efter att ha läst Sagans ”Bonjour tristesse” som var förtrollande, underbar och oförglömlig har jag tyvärr inte läst någon annan roman av henne som ens varit i närheten av detta och inte heller denna. Jag påbörjade romanen i början av året och hann kanske igen en fjärdedel av romanen innan den blev liggande medan mer angelägna romaner och bokteman blev utlästa. Först i slutet av sommaren fick den ännu en chans och då blev den faktiskt utläst ganska snabbt och växte också på mig efter att jag verkligen inte gillat den första delen jag läst.

Romanen utspelar sig under en kryssning för de rika och berömda och vi får ta del av deras kärleksbekymmer, intriger och loja tillvaro under de veckor kryssningen pågår. I början brydde jag mig inte alls om vad som hände men efter ett tag dras man faktiskt in i handlingen och jag blev ändå underhållen av romanen även om det inte var mer än så. Det är alltså inte på något sätt en stor romanupplevelse och är man ute efter en lika bra roman som hennes ”Bonjour tristesse” får man allt leta efter den på annat håll.


// Sofia

1 kommentar:

  1. Trist, har också läst lite annat av henne efter Bonjour Tristesse, men inget når liksom upp till samma nivå. // Stina

    SvaraRadera