onsdag 6 april 2016

Bokmiddag: Elfriede Jelineks "Michael"

Skyll inte på oss... Skyll på Jelinek!

 Den första lördagen i april träffades vi tjejer, Ronja, Sofia och Stina, för att ha bokmiddag. Föga förvånande var det ännu en bokmiddag från mitt Nobelpristagar-tema. Denna gång temat från augusti 2013 när vi läste Elfriede Jelineks ”Michael” och Jean-Marie Gustave le Clézios ”Färder i andra riken”. Ber om ursäkt för ett av de mest tråkigt, utflippade temat genom Boktriangelns historia. Soooooorry!

I alla fall så träffades vi hemma hos Stina och blev bjudna på en riktig tv-måltid komplett serverad på tv-bricka och allt. Behöver jag ens nämna att måltiden avnjöts framför tv:n till det väldigt passande våldsamma programmet ”Gladiatorerna” följt av det snaskiga ”Geordie shore”. Lite ”Upp till bevis” hanns också med. Jelinek skulle vrida sig av ångest om hon visste om vår förslappade orgie i tvivelaktiga tv-program. I alla fall så var det synnerligen passande med tanke på att Jelineks roman gav en känga till oss som sitter som klistrade framför vår tv. Bland annat tog hon ju våldsamt och utstuderat död på Flipper i romanen....

I alla fall blev det med tanke på detta klassisk amerikansk snabbmat som Stina bjöd på. En underbar mac n' cheese (Sebbe begärde t.o.m receptet efter att ha fått smaka) följt av brylépudding med frukt och köpekaka. Mums! 

Ingen tv utan tv-bricka!
Smarrig mac n cheese
Nästan uppäten mac n cheese
Nice kaka :)
Härligt dallrig brylépudding


Ronja anammade det våldsinriktade temat och försökte såväl äta upp sin mammas ansikte och händer som sina egna händer och fötter. Vi är tacksamma dock för att hon inte tog det till samma nivå som Aaron gjorde under den illa beryktade Vredes-middagen. Samtliga tjejer gjorde även ett tillförlitligt test om vilken Geordie-shore tjej vi skulle bli. Både jag och Ronja blev Marnie medan Stina blev Vicky. Självklart var vi klädda efter temat, utom Ronja den slackern. Hon orkade inte byta om.

Mmmmmm, världens kanske godaste hand

Tv-koma :)
Mer tv-koma
Äntligen någon som kunnat släppa tv.n med blicken  för
att strika a pose som dom säger

Och vad vi tyckte om böckerna då.....Inte det bästa vi läst, he he. Jelineks var ju bara för konstig med frossande i random våldsamma händelser och ja mysko helt enkelt. Själv hatade jag även månadens andra bok, hur mycket kan ni läsa om här. Stina däremot tyckte att den hade sina försonande drag och verkade till och med kunna tänka sig att läsa mer av författaren. Hon gav även poäng till den senare boken medan jag gav 0-0 i min duell.


// Sofia





1 kommentar:

  1. Du behöver inte be om ursäkt Sofia. Det var inte direkt vad jag föväntade mig men tråkigt är det sista ord jag skulle använda för att beskriva det. Jelinek var onekligen en upplevelse och Färder i andra riken tog sig efter en mer än lovlig långdragen och trög inledning // Stina

    SvaraRadera