fredag 8 april 2016

Iskallt spår


Iskallt spår av Stephen Booth är tredje delen i en serie om de unga poliserna Ben Cooper och Diane Fry. Det börjar hyfsat lovande med att liket av en ung kvinna hittas i snön. Hon verkar bara ha krupit ihop i snön och väntat på att kylan ska göra sitt. Ett ovanligt sätt att begå självmord. Det är dessutom bara det första i en rad av märkliga dödsfall. I ett gammalt bombplan hittas liket av ett spädbarn och vid en vägkant hittas kroppen av en okänd man.

Jag har inte läst något av Booth förut och sannolikheten att jag kommer att läsa fler av hans verk är inte särskilt hög. Det är helt enkelt för tamt och trist för min smak och jag förmår inte uppbåda någon större entusiasm varken för historien eller för huvudpersonerna.

Entusiasmen är inte heller på topp vid recenserandet som ni kanske märker. Till stor del beror det på att jag förträngt större delen av handlingen. Iskallt spår må vara titeln men några spår i mitt minne har den definitivt inte efterlämnat.

Stina

1 kommentar:

  1. He he, vilken härligt oentusiastisk recension. Själv har jag blivit blödig och pallar inte filmer och böcker där barn dör. Det går bara inte. Och skulle jag läsa en sådan så blir det inte denna av din recension att döma..... //Sofia

    SvaraRadera