lördag 13 mars 2010

Recension av månadens bok: Guru!

Läste ut månadens bok för bara några minuter sedan (vilket är bra eftersom den bara fanns i ett ex på biblioteket och Stina har väntat på sin tur ett litet tag nu), så varför inte vara lite flitig och lägga in recensionen redanu nu!

Boken är definitivt inget jag skulle ha lånat själv, men det tycker jag är det som är något av det roligaste med vår Boktriangel, att man som Sandra redan varit lite inne på, får vidga sina vyer lite. Så man kan lätt säga att jag är mer insatt i indisk religion nu än vad jag var innan jag öppnade boken, och jag får nog medge att Indien lätt har kvalat in på min mentala karta över länder jag vill besöka bara jag får råd och tid.

Även om det var mycket fakta att ta in när man läste boken tyckte jag att det var upplagt på ett ganska bra sätt och dessutom fanns ett appendix längst bak med både begrepp, namn och platser. Mycket bra om det är något man efter att ha läst boken vill kolla lite närmare på. I stilen tycker jag att O`Yeahs språk mycket påminde om den slags artikel man kan läsa i resemagasin som tex. Vagaband (fast mer inriktat mot religion) och det gillade jag också. Han målade upp landet och religionen så väldigt levande och väldigt personligt.

Däremot kan jag inte påstå att jag blivit mer intresserad av religion än vad jag varit tidigare, snarare tvärtom skulle jag vilja säga. Liksom författaren till boken får man väl säga att jag är ganska skeptisk till all religion och efter alla falska guruer och all humbug han tog upp känns det svårt att kunna tro på att någon religion eller någon guru skulle vara mer rätt än någon annan. Eller i alla fall att chansen att hitta det "rätta" känns ganska så minimal.

Men i korthet kan man säga att boken får tummen upp, och som ni ser har jag redan börjat öva på mina yogaposer :)