tisdag 9 mars 2010

Stinas bokprat

Gillar: Mina favoritförfattare är Joyce Carol Oates (även om jag långt ifrån läst allt hon skrivit), Guy Burt och Jerker Virdborg. Burt och Virdborg tror jag att jag gillar så mycket för att de påminner lite om varandra i sitt skrivande. De har ett sätt att framställa helt vanliga vardagshändelser på ett mycket oroväckande sätt. Allt de skriver har en lite mörkare underton , och jag gillar den gnagande känslan man får när jag läser deras böcker. Framförallt Burts böcker stannar kvar länge länge.

Till skillnad från min syster vet jag även att uppskatta en Chic lit vid väl valda tillfällen. Poolhäng paraplydrinkar en varm sommardag kräver helt enkelt en Chic lit. Jag är ledsen Oates, men för sådana tillfällen räcker du helt enkelt inte till (men jag antar att hon skulle ta det som en komplimang).

Gillar inte: August Strindberg, Candide, de flesta klassiker och prettoförfattare.

Läser oftast: kurslitteratur tyvärr. Har haft lite tid att läsa för nöjes skull de senaste åren. När det någon gång blivit av har det oftast blivit litteratur av den lite mer lättsmälta sorten: som deckare, tvillingböcker och chic lit´s. Därför ser jag fram emot att få lite att bita i när vi nu startat den här Boktriangeln. Give it to me babies!

Favoritböcker: Sommarens ljus (Zibby O´Neal), Min syster Sophie och Fällan (Guy Burt), Landhöjning 2 cm per natt och Svart Krabba (Jerker Virdborg) samt Bellefleur, Normal kärlek och (numer) Det var vi som var Mulvaneys (Joyce Carol Oates).


// Stina

2 kommentarer:

  1. Ha ha, nej chicklit är kanske inte riktigt min genre direkt. men kommer du över en välskriven sådan, gätna bättre en genomsnittet :), så lovar jag att ge den en chans! //Sofia

    SvaraRadera
  2. Oki, ska jag. En av de bättre jag läst i genren tror jag är Bridget Jones dagbok faktiskt, i alla fall den första. Det var ett tag sen jag läste den iofs men om jag kommer ihåg rätt var den lite småkul. Men den har du redan läst tror jag.

    Annars måste jag säga att det är ont om läsvärda chic lits ändå, kommer inte på någon mer att rekommendera. De flesta jag läst stör man sig mest på, de vimlar av blonda våp som fjantar runt boken igenom. Bridget var ju i alla fall lite charmig.

    Men, men hojtar om jag mot all förmodan skulle stöta på någon liten pärla :)

    // Stina

    SvaraRadera