onsdag 18 augusti 2010

Jag saknar dig, jag saknar dig




Har ni hört att inspelningen av ungdomsboken Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl och Kinna Gierth är avklarad nu? Den kommer på bio i slutet av januari nästa år, och titeln på filmen är Jag saknar dig.

Om ni inte läst boken så handlar den om de 14-åriga tvillingarna Tina och Cilla. Boken skildrar vad som sker i Tinas liv efter att systern dött i en bilolycka. En mycket bra bok, har ni inte läst den än så gör det nu. Den har vunnit Augustipriset och kom även på 27:e plats på listan över hela 1900-talets bästa svenska böcker, som röstats fram av mer än 21 000 biblioteksbesökare över hela landet.

Tvillingparet spelas av två hittills okända tjejer, Erica och Hanna Midfjäll. Erica, som spelar huvudrollen som Tina hade ingen tidigare erfarenhet av varken film eller teater, men är enligt regissören Anders Grönros en riktig naturbegåvning.

Kanske är värt ett biobesök, eller vad säger ni? Jag ska definitivt se den i alla fall. Om så filmen bara är hälften så bra som boken så är det ändå en riktig höjdare.

Stina

2 kommentarer:

  1. Vilket sammanträffande, håller ju på att läsa i den just nu eftersom jag hittade den för en krona på bibliotekets utrensing. Vi måste se den ihop! Och du måste också läsa boken igen innan dess om du inte läst den nyligen. Älskar när bra böcker filmatiseras (även om man ibland blir besviken på resultatet).

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ihåg den riktigt väl faktiskt, men det skulle ändå vara kul att läsa om den. Speciellt innan man ser filmen. Jag lär ju ha glömt en hel del även om det känns som att jag har den färsk i minnet fastän det var år sedan jag läste den. Det är en bok man inte glömmer helt enkelt och en riktigt bra sådan.

    SvaraRadera