onsdag 18 augusti 2010

I sommarens ljus - igen



I sommarens ljus av Zibby O´Neal är en av mina absoluta favoritböcker. Det är en bok som jag älskar utan att riktigt kunna förklara varför. Den har något visst. Det är något med språket och stämningen som får berättelsen att kännas så äkta, något som inte riktigt går att sätta fingret på.

Författaren har en bakgrund som konstnär och det märks väl på de vackra och målande beskrivningarna, för precis som Kate ser hon på ön och dess omgivningar med en konstnärs öga. Hon fångar miljön och naturen på ett sätt som bara en konstnär kan. Det känns som att man verkligen är där, på ön tillsammans med Ian och Kate. Man kan nästan känna doften av blommorna som växer i hennes mammas trädgård och känna lukten av havet när Kate och Ian är vid stranden och målar stenar.

För mig finns det inte ett fel med den här boken. Jag älskar den, och jag älskar att det är en ungdomsbok där författaren tar sina läsare på allvar. Jag läste den första gången i gymnasiet och sedan den gången är jag fast. Jag läser om den varje sommar, så för mig skulle inte sommaren vara komplett om jag inte fick spendera åtminstone en liten del av den tillsammans med Ian och Kate.

Stina

1 kommentar:

  1. Mmmm den var bra, men det låter som att du gillar den ännu mer än vad jag gjorde. För även om den var bra är det inget jag kommer att läsa om varje sommar direkt. Men bra var den!

    SvaraRadera