lördag 21 augusti 2010

Dags för Metafiction. Tema September.

Oj, vad snabbt tiden går. Så var det återigen dags för mig att välja tema. Den här gången lovar jag ett tema långt bort från diskbänksrealismen.

Efter mycket velande har jag valt tema för September; Metafiction. Meta Fiction är en väldigt bred term. Den kan beskrivas som berättelser om berättelser, vad som händer på andra håll i den världen samtidigt som berättelsen utspelar sig. Eller som i Jasper Ffordes fall, vad som händer i böckerna när de är oläsa. De tas in på lagning och får miljöerna upprustade etc. Eller i Lida och Secret Window, vad som händer när författaren skriver in sig själv i berättelsen. Eller så kan berättelsen handla om läsandet i sig, som i Den oändliga Historien.

Månadens böcker blir:

Vad hände med Jane Eyre? Av Jasper Fforde.
Den här boken och författaen har jag pratat om tills öronen på lyssnarna närapå fallit av. Jasper Fforde blev snabbt en av mina favoritförfattare. Han gör det inte lätt för sig. Inte bara skriver han om en alernativ värld, han gör det hela mer komplicerat genom att blanda in Metafiction. Och han gör det på ett mycket bra sätt. Ett bra komplement kan vara www.jasperfforde.com.

Lunar Park av Bret Eston Ellis.
För några dagar sedan avslutade jag Lunar Park(se den mycket förvirrade recensionen).
Direkt kände jag att jag ville dela upplevelsen, och finns det något bättre sätt än tvång? Att Lunarpark dessutom räknas som Metafiction gör desoutom det hela legalt.

Rosencrantz & Guildenstern Are Dead av Tom Stoppard.
Det här är från början en pjäs som blev en film. Filmen är enav mina favoriter, så det ska bli intressant att läsa pjäsen som ligger bakom den.
Pjäsen handlar om två biroller i Shakespears Hamlet, de båda vännerna Rosencrantz och Guildernstern. Prinsen har blivit galen och de har blivit kallade till slottet. De vet inte vilken roll de spelar, de vet inte ens vilka de själva är. Hela pjäsen och filmen är en övning i existensiellt tänkande.

2 kommentarer:

  1. Ser särskilt fram emot Lunar Park, antingen kommer jag att hata den eller älska den tror jag.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är det också den enda som går att få tag på via biblioteket, så det får nog bli den jag kommer att läsa av böckerna //Sofia

    SvaraRadera