onsdag 1 september 2010

Månadens tips eller Kom närmare (om du vågar...)

Ett litet tips!

En av sommarens bästa upptäckter i bokväg heter "Kom närmare" och är skriven av Sara Gran. Den kan nog bäst beskrivas som en slags krypande-fasa-roman när den är som allra bäst. Det handlar om en ung kvinna, Amanda, som jobbar som inredningsarkitekt, är gift med mannen hon älskar (trots vissa störande små egenheter) och som är allmänt tillfreds med sitt liv. Eller är hon inte det? Det hela börjar relativt oskyldigt med att hon blir allt mer sugen på att röka, en ovana hon slutat med eftersom hennes man inte gillar det och påstår att röken gör honom allergisk. Hon börjar också ta sig ett glas vin mer än hon brukar och börjar känna hur hennes makes små egenheter allt mer går henne på nerverna.
Om det inte var för de knackningar som började höras i huset i samband med hennes personlighetsförändring skulle man nog kunna anta att hon helt enkelt är trött på sitt liv. För är det så enkelt? När sedan hennes liv övergår till att bli allt mer mardrömslikt kan man ju börja undra...

Det här är en riktigt bra bok helt enkelt och det enda jag har att invända emot är att författaren ibland gör det lite väl lätt för sig och bitvis är alldelse för övertydlig med vad det är som håller på att hända. Som bäst är hon inledningsvis när hon sakta bygger upp den allt mer mardrömslika stämningen.

Läs den! Och lägg sen gärna ut en egen recension. Skulle vara kul att se om ni tycker lika bra om den som jag gjorde.

3 kommentarer:

  1. Jag har velat läsa den här boken ett tag och nu blir jag bara ännu mer sugen.

    SvaraRadera
  2. Då måste du läsa den, en av de bästa nya böcker jag läst på ett bra tag //Sofia

    SvaraRadera
  3. Lät väldigt spännande. Ska läsa den när jag få tid.

    SvaraRadera