torsdag 10 mars 2011

The twins are back!

He he, eftersom jag för tillfället inte har några tvillingböcker att läsa har jag hittat ett sätt att dämpa den värsta tvillingabstinensen. Nämligen den eminenta bloggen "The dairi burger", vilket fått sitt namn efter tvillingarnas favoritmatställe nummer ett. Här recenseras elakt tvillingböckerna, där böcker kan summeras med klatchiga headlines som "Looser hippies needs love too" (med den artsy Olivia i huvudrollen). Här kommer länken, enjooooooy: http://thedairiburger.com/

Och när vi ändå håller på och pratar tvillingar, vad passar bättre än att slänga in en "underbar" dikt författad av ingen annan än vår favorittvilling Elisabeth Wakefield. Ni kommer kanske ihåg att jag dissade "Den hemliga pojkvännen", där man förbereder sig inför alla hjärtans dag och Todd får för sig att han har en hemlig beundrarinna eftersom Elisabeth skickat en dikt till honom utan att skriva under den. I alla fall, here it goes:

Ofta har jag önskat att få visa
att du är allt för mig.
Därför är det nu en lisa
att detta säga dig.

Att i din blick så kär,
se hur vår vänskap gror
och märka att du också när
de känslor som i mig bor.

På denna dag för alla hjärtan
säg att du känner likadant som jag.
Kan ej stå ut med smärtan
om du ej har samma kärleksslag.

Och jag vet att vi två aldrig skiljas vill
för dig har jag givit mitt hjärta till.

Med all min kärlek.....

Man får kanske hoppas, för Elisabeths skull, att den svenska översättar är den största anledningen till att dikten, för att vara ärlig, känns ganska tafflig.

1 kommentar:

  1. Hehe, man kan inte påstå att författarna till Tvillingböckena saknar humor efter det här mästerstycket :) Plötsligt känns mina fjortisdikter inte fullt lika usla.. // Stina

    SvaraRadera