torsdag 9 juni 2011

Återstoden av dagen

Den här romanen blev, fast jag ska erkänna att jag var aningen skeptisk redan från början, något av en besvikelse. Handlingen, som kretsar kring en åldrad butler som tänker tillbaka på sitt liv och kanske också på det som kunde ha varit, är allt för återhållsamt berättat för min smak. Språket och även själva uppbyggnaden är så stramt hållna att det blir alldeles för kallt och stelt berättat. Allt som sker görs liksom på avstånd så att man inte riktigt berörs av det. På grund av detta blir historien aldrig riktigt engagerande, och till skillnad från den briljanta "Never let me go" tar den sig inte in under huden på samma sätt, något som i mitt tycke skiljer en ok roman från en riktigt lysande.

Blir dock sugen på att se filmen med samma namn med Anthony Hopkins och Emma Thompson i huvudrollerna, för jag kan tänka mig att två så bra skådespelare kan ge mer liv åt historien och istället för det kalla intryck som boken ger, ge huvudpersonerna mer kött och blod än vad som kan anas när man läser historien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar