onsdag 7 december 2011

Buffy säsong 8 (och Spike)




Som ni och alla andra Buffyfantaster vet blev det sju säsonger av Buffy innan serien lades ner 2003. Vad ni kanske missat (men antagligen inte) är att denna sjunde säsong faktiskt inte var den sista. Det finns nämligen både en åttonde och en nionde säsong, fast i serietidningsform.

Den åttonde säsongen tar vid ungefär ett år efter det att Sunnydale förstördes i finalavsnittet. Buffy och Xander har sitt nya högsäte i Skottland och numera har de en mindre armé av potentialla dräpare, magiker och häxor till sitt förfogande. Dock ska tilläggas att det inte är alla potentiella dräpare som har lika ädla mål som Buffy och Scoobygänget vilket de snart ska bli varse.

Danne lånade mig de första tio numren samlade i två snygga volymer. Jag tycker det är kul att serien utgör en fortsättning av tv-serien och att det är Joss Whedon själv som skrivit den första delen, The Long Way Home. Det är klart att det hänt en del på det år som saknas mellan tv-seriens finalavsnitt och den första serietidningen men bitvis tycker jag att det känns något avhugget, som om vissa bitar fattas. Utan att spoila för mycket hade jag exempelvis gärna fått lite mer bakgrund kring Dawns gigantiska problem.

Det är kul att återse lite gamla bekanta som Amy, Faith och Ethan Rayne, även om den sistnämndas gästspel var alldeles för kort för min smak. Rayne är ju så bra att man gärna vill se mer av honom, en charmig men opålitlig gentlemannatjuv som inte drar sig för att vända kappan efter vinden.

Det är också trevligt med vissa mer fristående delar som utspelar sig lite vid sidan av själva huvudintrigen. Det behövs, de utgör ett litet andninghål, en paus från den egentliga handlingen. I serien var dessa fristående avsnitt dessutom i många fall också de bästa.

Så har jag spenderat lite tid med Spike, vilket alltid är trevligt. Dessa tre historier är helt fristående och man får bland annat ta del av hans eviga munhuggande med Angel, möta Harmony igen som mot all förmodan och allt vett förlåtit honom för mordförsöket, höra dem ge varandra fler fantasifulla smeknamn (vad sägs till exempel om my little refrigerator magnet, fruit cup och blondie-bear) och veta mer om Spikes förflutna.



Jag ser redan fram emot fler trevliga Buffystunder, och jag skulle inte säga nej till några Buffytidningar i julklappsstrumpan i år (hint, hint!).

Stina

5 kommentarer:

  1. Antar att du även sett att Angel och Faith har fått en egen tidning. Fått bra reccensioner i bland annat sfx.

    //Alex.

    SvaraRadera
  2. Nej det har jag faktiskt inte sett. Då får det definitivt bli ett besök på SF nästa gång jag är i Stockholm. // Stina

    SvaraRadera
  3. Vad fin tecknade den verkar vara, och kul som sagt att Joss Wedon själv skrivit första delen och att den tar vid där serien slutade. Kanske nåt att kolla in för mig med... och vi måste lätt ta och ha den där Buffy-kvällen vi pratade om. Ska bara försöka bestämma vilket avsnitt jag vill se. Kan bli svårt då det finns så många bra att välja mellan. //Sofia

    SvaraRadera
  4. Passade på att köpa första numret av Angels serietidning, inbunden och halva priset på Comics Heaven :) Har inte läst den än men den verkar lovande. Har ni hört något om den serien?
    Alex

    SvaraRadera
  5. Nej har inte hört särskilt mycket om Angelserien. Du får ge en rapport när du hunnit läsa den, skulle vara kul att höra vad du tycker.

    SvaraRadera