onsdag 7 december 2011

Noveller över förväntan

Sofia vann för en tid sedan fyra noveller från Novellix skrivna av svenska författare i Boktipsets tävling. Två av dessa har nu hamnat i min ägo (thank you darling!), närmare bestämt Han tänkte på dem som färger av Johanna Thydell och Lära sig av Cilla Naumann.

Jag har inte läst något av vare sig den ena eller den andra förut. Johanna Thydell kände jag förstås till sedan tidigare då hon skrivit den Augusprisvinnande I taket lyser stjärnorna, men Cilla Naumann var en helt ny, men mycket trevligt, bekantskap.

Thydells bidrag är en ganska poetiskt skriven historia. Det är svårt att riktigt få grepp om huvudpersonen som verkar vara en osympatik man med en del issues. Vem han är och vad som hänt får man en aning om genom ögonblickbilder och tillbakablickar, men formatet är en kort novell och jag hade gärna fått mer. Men jag gillar det, Johanna Thydell har sitt alldeles egna sätt att berätta, och att man vill ha mer när historien är utläst måste ju räknas som ett rätt bra betyg.

Det var dock Naumanns historia, som jag inte riktigt trodde på till en början, som verkligen fick mig på fall. Man dras ohjälpligt och nästan mot sin vilja in i hennes text. Hon känns lite som Thydells språkliga motsats. Till skillnad från Thydell kommer inte Naumann med några antydningar. Hon skriver ganska rakt på sak, men det finns något bakom orden, något Virdborgskt nästan, där vardagssituationer är tickande bomber på väg att explodera i ens ansikte. Man vill och man vill inte veta vad som ska hända härnäst, för man har en känsla av att om något händer så är det inte något trevligt.

Stina

1 kommentar:

  1. Håller med, verkligen älskade Naumanns historia, Tror att den hamnade etta på min tio-i-topp-lista det året //Sofia

    SvaraRadera