torsdag 8 december 2011

Hårda klappar

Om jag får hårda klappar av Tomten i år hoppas jag på:

- Något av Sara Stridsberg, 2011 års författarupptäckt. Darling River är något av det vackraste jag läst.

- Kvalitetschiclit. Inget jullov är komplett om man inte åtminstone någon dag gottat ned sig med lite trevlig lagom hjärndöd läsning och alldeles för många chokladpraliner. Det är dock en konst att hitta rätt i chiclitträsket eftersom det finns sjukt mycket sådan litteratur som är under all kritik. Okej att man vill ha något lättsmält men det behöver ju inte vara dåligt skrivet eller totalt fantasilöst för den sakens skull. Susanna brukar alltid lyckas rota fram trevliga böcker av detta slag så vi får väl se om det ligger någon och väntar på mig under granen i år.

- Kanske något av Cilla Naumann, jag gillade ju verkligen hennes novell.

- Tvillingböcker jag inte läst förut, gärna Sweet Valley University. Jag saknar nr 3, 6 samt nr 12 och framåt.

- Med en Kittybok kan det aldrig gå fel, fast det är svårt att köpa eftersom jag har över hundra stycken. Inte ens jag själv har riktigt koll på vilka jag har och vilka jag saknar. Jag har numera alltid med mig en lista i plånboken (som dock uppdateras alltför sällan) för att slippa komma hem med dubbletter vilket har hänt både en och två gånger.

- En överraskning. Ibland får man något man inte visste att man ville ha. En sådan bok vill jag ha i år.

Om Tomten är sadist ger han mig något av följande:

- Vad som helst av August Strindberg.

- Hornsgatan av Ernst Brunners. Jag har läst Förmiddagsgatan – en bok om stan och Hornsgatan. Det får verkligen räcka!

- Martina Lowden har bara skrivit en bok vad jag vet, och jag har den redan, men vill Tomten jävlas kanske han ger mig ett ex till.

- En stentrist deckare.

- Candide. Kommentarer överflödiga.

Stina

1 kommentar:

  1. He he, jag kanske kan övertala tomten om ett nytt ex av Allt till dig i julklapp till i år. Om det är någon som förtjänar det är det DU? Eller kanske en omläsning av Candide vore något? //Sofia

    SvaraRadera