torsdag 8 december 2011

Allt vecka 59

Japp, då var det dags för en avrapportering igen angående mina framgångar i läsningen av Allt. Men det går bra nu kan jag tala om, jag har läst hela 18 sidor de senaste 43 (!) veckorna.

Eftersom det var så länge sedan sist tänker jag bjuda på en hel del godbitar den här gången. Det blir det värsta såväl som det bästa och mer därtill.

Vecka 16-59. Det värsta/bästa

Det värsta
2005 Vecka 20 Tisdag (s. 441)





Det bästa
2005 Vecka 18 Tisdag (s. 434)

Katedralen. Tillfällig placering på okänd ort.

Ibland är bildtexten bättre än bilden.

Mer därtill
2005 Vecka 19 Måndag (s. 437)

”Hulltitor! Gullvivor menar jag.”

Än en gång har mobiltelefonen hjälpt mig att finna ett oumbärligt ord.

2005 Vecka 20 Måndag (s. 441)

Inte en callgirl, sa Collinder, utan en trådlärka.
Inte en masochist, sa Collinder, utan en lustplågonjutare.
Inte en cowboy, sa Collinder, utan en ridherde.
Inte en provokatör, sa Collinder, utan en brottslockfågel.
Inte en beatnik, sa Collinder, utan en knytnävesestet.
Inte en terrorist, sa Collinder, utan en skräckväldesman.

2005 Vecka 22 Söndag (s. 451)
Nevil Shutes ”Pastoral”:

1. Det är världskrig. The woods are stiff with foxes. Flygaren fiskar om dagarna och fäller eld om nätterna.

2. Flickvinnan tänker på flygaren. Tänker och känner. Författaren följer det hon tänker och känner. Läsaren är som i hennes huvud, är det väl tänkt. Sedan kommer följande upplysning: She undressed partially. Därpå återgår författaren till att berätta vad flickvinnan tänker och känner för flygaren.

3. Flygaren, igen. He had seen so much moon in the last fifteen months that he had absorbed a little of its serenity, perhaps. I förra årets mollskinnskalender har ja sparat fler meningar månar, män och mör.

Jag, när jag läser Nevil Shutes ”Patoral”:

A. Jag är grävaren. Jag är omö. Jag är rävlingsrytet.

B. I tjugoårspresent fick jag en bok om flygplan. Hjälpte det?

C. Och mina mungipor som inte slutar stiga.

Det sista stycket här tycker jag passar extra bra just nu eftersom en av Sofias dystopiska decemberböcker är skriven av just Nevil Shute. Det var allt för den här gången.

18 sidor lästa sedan sist.
Är nu på sidan 452, dvs 176 sidor kvar.

Stina

5 kommentarer:

  1. jag har sagt det förut men säger det igen; vad är det för jäkla bok du plågar din hjärna med? Och framför allt, hur är folk som hyllar pappersslöseriet funtade?

    //Alex

    SvaraRadera
  2. Jo här kan man verkligen tala om pappersslöseri.... Jag vet inte varför jag fortsätter läsa. Det är ett inre tvång. Men i och med bloggen behöver jag ju varken lida ensam eller i tysthet, så alltid nåt :) // Stina

    SvaraRadera
  3. He he, Allt verkar ju bara bli bättre och bättre... Eller inte. Kul i alla fall med Nevil Shute-referensen. Har du läst ut den än? Tyckte jag såg den på din Årets-sämsta-lista. //Sofia

    SvaraRadera
  4. Den är långt ifrån utläst tyvärr, har inte läst en sida sedan detta inlägg. Har ju jobbat rätt mycket och haft sena dagar ett tag så det har inte blivit särskilt mycket läst överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  5. Då ser jag fram emot fler trevliga Allt-inkägg under 2012 då. Man kan ju alltid hoppas på att detta ska bli året då skiten äntligen blir utläst! //Sofia

    SvaraRadera