söndag 4 december 2011

Månadens tips: Bonjour Tristesse på SVT 2 15 december


Tipset denna månad har jag snott från Damernas värld. De tipsar om Bonjour Tristesse som visas på SVT 2 den 15 december. Trevligt att kunna avnjuta en sådan pärla utan reklamavbrott. Hade den gått på kanal 5 så hade det knappt varit värt att slå på tv´n.

Ett måste tycker jag, i alla fall för oss som är kvar i kalla Sverige, även om det faktiskt varit ännu mer passande för de av oss som befinner sig i Paris (ja med tanke på att den skrivits av en fransk författare då..). Men, men man kan ju inte få allt. Och jag tror inte du grämer dig över det heller va, Sofia, eller gör du det?

Stina

4 kommentarer:

  1. Ohhh, vad trevligt att den går på tv. Ska lätt se den nån annan gång. Kanske någon lat mellandag eller så. Och ja, Paris slår nog högre ändå än Bonjour tristesse på tv.... Längtar!

    SvaraRadera
  2. Hade tänkt ta med mig Familjen Mauprat som Frankrikeläsning (också skriven av en fransk författare), men tyvärr gick den inte att låna om. Får väl nöja mig med mina dystopier då. Eller kanske leta fram någon trevlig tvillingarna i Paris, he he. Känns dock inte riktigt lika kulturellt.....

    SvaraRadera
  3. Jag hsr ännu inte lyckats ta mig igenom Bonjour Tristesse, efter tappra försök och skulder på bibblan. Men en annan klassiker när det gäller Paris är ju Papa Goriot av Balzac, om du inte redan läst den. Jag läste den i Indien, vilken fantastisk bok, så mycket hat och ondska.

    //Alex

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst Papa Goriot, har nog inte läst något överhuvudtaget av Balzac för den delen. Just nu har jag fullt upp med Sofias dystopier men en annan gång kanske (när JAG reser till Paris, dvs om 10 år kanske hehe) // Stina

    SvaraRadera