onsdag 31 mars 2010

Allt du ville veta om mumier och lite till

Jahopp, så var det sista dagen i mars månad och med sedvanlig timing har jag lyckats läsa ut månadens sista bokrekommendation. Yay for me! Och sorry Stina att det tog lite längre tid än beräknat att avsluta den.

Boken som ska recenseras är alltså Mumiekongressen av Heateher Pringle, och precis som titeln på inlägget gör gällande så är boken en riktig guldgruva för vilken mumiefantast som helst. Pringle redogör för det mesta som hör mumieforskningen till och gör det på ett väldigt lättfattligt och faktiskt nästan populärvetenskapligt sätt vilket jag gillar. Faran med att skriva en bok som denna är ju annars att författaren, hur intresserad denna än själv är av ämnet, inte lyckas förmedla ämnet på ett vettigt sätt till läsaren. Men så är alltså inte fallet med denna bok.

Pringle har mig fångad redan från fjärde sidan med det (i mitt tycke) odödliga citatet från en insnöad parasitolog där han gör gällande att Sigourney Weaver i i Alienfilmerna inte skulle vara någonting utan parasiter! Innan detta vackra yttrande har han haft en liten miniföreläsning om hur skaparna av Alien fått iden till sitt monster; "skalömsningen har de fått från en fästing, kroppsbyggnaden påminner om en hakmask och beteendet liknar en parasitisk spindel". Bara denna vetenskapsnördiga fakta i sig skulle ha fått mig att hurra högt för boken!

Jag kan väl kanske också erkänna, kräkmagad som jag ju är, att vissa delar av boken kanske jag mått bäst av att sväva i trygg ovetskap om. Här talar jag främst om kapitlet "Värdorganismer". Men oroa dig inte Stina, du kommer bara att sucka efter att ha läst det och tycka att jag är fjompig. Jag menar, du tittar på ben för nöjes skull och blir jublande glad när du hittar röta i tänder och annat mysigt. Jag kanske ska vara lite järv och våga påstå att det kommer bli ett av dina favoritkapitel?! Däremot hoppas jag att även du tycker att det är ofräscht att mala ner mumier och äta dem som medicin, om inte så blir jag nog en aning mörkrädd!

Kul också med de lite mer kuriosartade kapitlen med en mumifierad Lenin och mumifierade helgon, och så klart de märkliga människor som låter sig frysas ned med kryoteknik och tror sig kunna återuppväckas om ett hundratal år. Å andra sidan bekräftar detta bara min teori om att det finns människor till allt! Och då menar jag precis allt!!!

Jag kan också tipsa om att det finns bilder i mitten av boken på många av de mumier som beskrivs, bara att bläddra fram och kolla om du skulle vilja veta hur de ser ut medan du läser ett visst kapitel (och det kommer du att vilja!). Eftersom jag inte är världens mest observanta människa (jag lovar att jag skulle ha sett att Johan klippt sig förr eller senare!) kan jag meddela att jag inte såg det förrän efter att ha läst halva boken. Lite irriterande. Men det får nog gå som ett my bad!

Kort sammanfattat till sist då: Me likey likey!

P.S Sandra, om du har tips på någon mer bok i samma stil, om mumier eller om något annat, måste du tipsa. Ohh, på tal om det, vi kanske kunde införa månadens tips. Vad tycker ni?

//Sofia

4 kommentarer:

  1. Glad att du gillade Mumiekongressen. Förlåt att jag inte varit så aktiv hittills, det är rätt kaosartat i Sandviken nu. Men jag tycker månadens tips är en bra idé.

    När ska ni ha bokmiddagen?

    //Sandra

    SvaraRadera
  2. Den här boken låter bara mer och mer intressant. Ser fram emot några spännande läsdagar :) // Stina

    SvaraRadera
  3. Kul att höra av dig förresten Sandra :) Kan du inte lägga in en recension av Guru när du får tid? Skulle vara kul att höra varför du tycker så mycket om den. // Stina

    SvaraRadera
  4. Hej Sandra! Kul att höra av dig som sagt. Vi ligger ju lite efter med bokmiddagarna, så bokmiddagen för Oatestemat kommer vi att ha imorgon och Gurutemat om några veckor tror jag. //Sofia

    SvaraRadera