måndag 29 mars 2010

Frostiga relationer

Från högt till lågt. Från finkultur (se Guru) til fulkultur. Här kommer en recension av Frostiga relationer av Francine Pascal. Det vill säga, en recension av en som bäst medelmåttig ungdomsroman.

Denna var tyvärr sämre än så. Den höll inte ens måttet som en sådan. Vad har hänt med Todd exempelvis? Hur blev han en sådan horndog? Har han spenderat för mycket tid tillsammans med Johan Göss? Nej där var jag elak, förlåt Todd. Glöm allt jag sagt.

Men ärligt talat störde jag mig, förvånansvärt nog. Jag menar, hur ofta har man inte önskat att Todd skulle börja bete sig lite mer som en normal 16-åring. Men här blir det bara störande. Detta är inte Todd. Såhär skulle han aldrig bete sig. Man bara, ooookej.

Behållningen av boken är istället Lilas och Jessicas sedvanliga rivalitet, förstås som alltid över en kille. I detta fall den sexiga skidinstruktören, som de båda bestämt sig för att lägga vantarna på. Den som misslyckas med att lägga beslag på den första kyssen blir tvungen att åka nedför Djävulspisten, en dubbelsvart pist som kan innebära livsfara för en oförsiktig åkare.

Vad ska hända? Vem lyckas vinna skidlärarens kärlek? Och vad händer mellan Elisabeth och Todd? Kommer deras kärlekssaga att få ett oväntat och isigt slut? Man kan ju hoppas.. Men troligen inte.

Läs boken om du har akut tvillingabstinens, annars skippa. Det finns betydligt bättre tvillingböcker än den här.

Stina

1 kommentar:

  1. Håller helt med, absolut inte en av de bättre i serien. Fast jag kommer ihåg vilken lust jag fick att åka skidor när jag läste den //Sofia

    SvaraRadera