söndag 25 juli 2010

Bröllopsfeber

Efter mycket velande fram och tillbaka om vad nästa tema ska vara har jag äntligen bestämt mig.

Eftersom "Den ätbara kvinnan" av Margareth Atwood blir månadens bok hade jag först tänkt mig ett mattema med frukost (Frukost på Tiffanys), lunch, middag (Den ätbara kvinnan) och kvällmat alternativt fördrink (Caprihina med döden), förrätt (Stekta gröna tomater), huvudrätt och efterrätt (Den ätbara kvinnan). Det stöp tyvärr (för det hade varit ett roligt tema) på att jag inte kom på tillräckligt många bra böcker jag ville ha med.

Så istället får det bli ett bröllopstema, med böcker som på ett eller annat sätt anknyter till temat, eftersom jag för tillfället är ganska insnöad på just det ämnet:).

Så här kommer då månadens böcker:

Månadens bok:Den ätbara kvinnan
Detta är Atwoods debutroman som handlar om Marian vars liv verkar vara utstakat för henne med giftermål och barn i sikte. Hon och pojkvännen Peter är på väg att stadga sig och allt är frid och fröjd, men så träffar hon på sitt jobb som marknadsundersökare någon som verkar kunna ändra på detta. Mer ska jag inte berätta eftersom det är roligare att få upptäcka själv vad Marian hittar på. Hoppas ni gillar den. Själv tycker jag att den är hysteriskt kul!

Den fjortonde bruden av Meredith Ann Pierce
Första delen i en fantasyriologi för ungdomar och också den första fantasybok jag läste. Älskade den då, när jag var 12-13 år och hoppas på att den kommer vara lika bra nu. Den handlar om Aeriel som blir tillfångatagen av en vampyr som behöver en tjänsteflicka till de själlösa tretton kvinnorna som hittills vigts åt honom. Mörkängeln som han kallas ska ha fjorton kvinnosjälar i sin halskedja innan han blir fullfjädrad vampyr. Den två andra delarna heter ''Vidundrens väg'' och ''Ravennas dotter''.

Älskararen av Marguerite Duras
Älskaren är berättelsen om den kärleksaffären mellan en femtonårig Duras och hennes kinesiske älskare. Tycker den är riktigt bra och rekommenderar också filmatiseringen som verkligen fångar boken.

Lolita av Vladimir Nabokov
Romanen berättas av en medelålders man som använder pseudonymen Humbert Humbert. Han beskriver sin kärlek till vad han kallar nymfetter, en viss typ av unga flickor, och hur han gifte sig med en änka för att få komma hennes 12-åriga dotter närmare. Även här rekommenderar jag filmatiseringen och hoppas att ni ska gilla boken också.

P.S Ni kan också se det som en chans till att kunna bocka av nya böcker på listan över böcker att läsa innan man dör då både Älksaren och Lolita finns representerade där:)

1 kommentar:

  1. Ok ska bli riktigt spännnade. Jag satsar på att läsa de två böcker jag inte läst förut, Den ätbara kvinnan och Lolita. Den ätbara kvinnan har jag velat läsa ett bra tag så det känns kul att det äntligen blir av.

    Hinner jag med en tredje tror jag att det får bli Den fjortonde bruden. Jag har ett svagt minne av att ha läst den förut men jag kommer inte ihåg särskilt mycket.

    Älskaren har jag läst tidigare, och jag tycker också att den är riktigt bra, liksom filmatiseringen av den.

    SvaraRadera