fredag 9 september 2011

One coincidence too many?

Våra teman och månadsböcker har under den senaste tiden haft en benägenhet att hänga samman, att följa någon nyckets eller ödets röda tråd, och detta helt utan avsikt. Och det känns faktiskt inte helt bra. Jag vädrar järtecken i luften. Okej att slumpen ibland styr men nu har sammanträffandena helt enkelt blivit för många för att kunna ignoreras, eller vad sägs om följande:

- På insidan av pärmen av Nene Ormes Udda verklighet (som ingick i mitt Svenska fantasytema under augusti månad) görs reklam för Legend av Richard Matheson, en bok som kom att ingå i Sofias Supernatural roadtrip-tema i september.

- I Sandras Eskapistiska tema i juli ingick Trollkarlen från Oz som en av månadsböckerna, en bok som översatts av Sam J. Lundwall som skrev Flicka i fönster vid världens kant som ingick i mitt tidigare nämnda fantasytema.



- I Flicka i fönster vid världens kant finns otaliga referenser till Francoise Sagan och hennes Bonjour Tristesse, som var månadsboken i mitt sommartema i maj månad.











- Paul Austers Osynlig, som ingår i Sofias Supernatural Roadtrip börjar med en beskrivning av Bertrand de Born, en kartaktär från Dantes Inferno. Dante och hans inferno utgör en ganska central del i Andrew Davidsons Gargoylen som ingick i mitt fantasytema.



- Incest är ett tema som oroväckande ofta dykt upp i våra teman: jag ska inte avslöja alla böcker eftersom det skulle spoila för mycket, men man kan i varje fall ana undertoner av detta i Bonjour Tristesse. Dessutom återkommer det i två av böckerna i mitt fantasytema, i en böckerna i Sofias roadtrip samt i en av böckerna från Sandras Asientema.

Så vad säger ni? Känns det inte som ett sammanträffande för mycket?

Let the paranoia begin?

Stina

5 kommentarer:

  1. Det sistnämna är faktiskt lite oroväckande, jag menar, hur många böcker har det temat egentligen. Inte så många väl?! Jag tror vi borde börja oroa oss på allvar om nästa tema också har denna obehagliga tendens. Då borde vi kanske börja fråga oss vem, eller kanske snarare VAD, som är ute efter oss......

    SvaraRadera
  2. Hehe visst är det lite oroväckande. Nu när du nämner incesttemat igen så kom jag på att det även förekommer i en av böckerna från Sandras Asien-tema. Så, Sofia, VAD är det som är ute efter oss egentligen tror du? // Stina

    SvaraRadera
  3. Det var det ju ja, i flera av dem om jag inte minns fel. Det här börjar kännas MYCKET oroväckande. Tja, vad kan det egentligen vara som är ute efter oss? Bokbålet som slår tillbaka kanske? Vi kanske helt oskyldigt drog på oss något hemskt bokväsendes illasinnade uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  4. Nja, tror inte det beror på något illasinnat bokväsen som hemsöker oss för vårt bokbål direkt. Inte ens ett illasinnat bokväsen kan väl ha så dålig smak att det hemsöker någon för att ha bränt upp Populärmusik från Vittula. // Stina

    SvaraRadera
  5. Det har du förmodligen rätt i!

    SvaraRadera