torsdag 31 oktober 2013

Motljus av Annika Thor



En av böckerna i min plock-godis-påse för 50 kronor, utläst i januari i år och mycket bättre än vad jag hade väntat mig.  Den handlar om Marie som helt kommer ur balans när en gammal barndomskamrats dödsruna hittas i tidningen. Hon börjar ifrågasätta hela sitt liv – inte minst äktenskapet med maken Stefan, och allt för något som aldrig blev av, utan bara kunde ha varit. För hos Ronny, som den döda hetat, kände hon sig sedd – men var det verkligen henne han såg eller var hon bara ännu en i raden av hans kvinnor och bara ännu ett motiv framför hans kamera?

Annika Thor skriver med lätt hand, utan att behöva ta till några större medel för att visa på de stora känslorna. Det är istället med små medel hon för fram känslor och manar fram en känsla av avgörande och jag gillar det skarpt!

// Sofia

2 kommentarer:

  1. Din bokpåse verkar ha varit en riktig liten guldgruva. Jag har inte hunnit läsa någon än men vissa verkar bättre än andra om man säger så... Sedan hade jag ju läst Martin Svenssons bok redan, så det var ju därför du fick den. Blev också överraskad av att han faktiskt kunde skriva. Det kändes inte helt väntat. // Stina

    SvaraRadera
  2. Ja det var förvånande många bra böcker i påsen, fast jag måste ju erkänna att de som verkade sämst fortfarande ligger och väntar på att bli lästa. Kanske 2014 blir deras år //Sofia

    SvaraRadera