fredag 1 november 2013

En svensk Foxfire



Äntligen blev det min tur att ta del av denna av Boktriangeln (Här kan ni läsa Alex recension) hyllade roman, Mian Lodalens "Tiger", som även blev årets bok på QX-galan 2011.

Boken utspelar sig i en småstad på 1970-talet och det är Connie och hennes tjejgäng som är i centrum. Tillsammans med Räkan, Sirkka och Lillen bildar hon tjejgänget Sisters in Crime som kaxigt börjar utmana samhällets normer och till slut börjar begå allt mer kriminella handlingar. Det känns kort sagt lite som en svensk ”Foxfire”, ni vet Joyce Carol Oates underbara roman om ett tjejgäng som bildas för att sätta männen på plats. Har ni inte läst den redan borde ni göra det. Jag tror att ni som gillade ”Tiger” också skulle tycka om ”Foxfire” då de delvis behandlar samma tema och båda är mästerligt skrivna. Båda böckerna tar upp svåra ämnen som utanförskap, jobbiga familjeförhållanden och hur svårt det är att stå upp för sig själv när man inte passar in i samhällets norm – men båda gör det utan att vara tunga och tråkiga att läsa.

Men denna roman har ännu en viktig del, ja kanske den mest centrala, och det är Connies förälskelse i Anna och hennes rädsla för att någon ska få veta att hon är kär i en tjej. Allt är verkligen mästerligt beskrivet av Lodalen, allt från den spirande förälskelsen till beskrivningarna av tjejernas känslor, språk och beteende. Dock måste jag bara fråga; existerar verkligen onanerande i grupp? Har faktiskt aldrig hört talas om vare sig tjejer eller killar som faktiskt gjort det.

Slutligen, har jag lånat boken av dig Stina? Eller har jag en sådan tur att den faktiskt är min? Den skulle kunna vara en av böckerna i min bok-gottispåse nämligen, men jag är osäker.

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar