torsdag 31 oktober 2013

Nu är det Halloween!

Ohhh, äääälskade verkligen  Lily Dahls förtrollning” av Siri Hustvedt, så mycket att den får avsluta min nedräkning inför 2013 års Halloween – japp idag är det alltså Halloween. Vi kommer i och för sig att uppskjuta firandet till på lördag då Stina och Kalle kommer över för Halloweenfirande kombinerat med bokmiddag på temat eskapism (Alex tema från juli 2011 – så det är verkligen på tiden).

Men för att återgå till bokrecensionen…..Att läsa Siri Hustvedts roman om Lily Dahl är nästan som att läsa ett Twin peaks-avsnitt, med skumma händelser, skumma människor och diverse konstiga samtal om konstiga saker.

Som namnet antyder handlar det hela om Lily Dahl, en servitris i en småstad som har skådespelardrömmar, och som snart kommer att dras in i diverse märkliga och kusliga händelser som sker i trakten. I sann Twin Peaks-anda befolkas bygden av diverse konstiga original, original som gärna besöker cafeét där Lily jobbar. Men trots de skumma karaktärerna och märkliga händelserna känns det inte påhittat utan genuint och äkta.

Stina, kommer du ihåg vykortet du skickade till mig från Sicilien, det där ni blev indragen i en skum gatushow – lite så känns det att läsa Lily Dahls förtrollning. Hennes förtrollning börjar, kan man säga, i och med att en konstnär flyttar in i lägenheten mittemot hennes, en lägenhet där de har fri insyn till varandra….

Boken är magisk och romanen igenom vilar den här lite småläskiga Twin Peaks-stämningen över det hela, och i takt med att fler och fler mystiska saker händer blir man allt mer angelägen om att få veta vad det är som verkligen händer i staden. Men det här är alltså ingen thriller, även om det lätt kan låta så. Det är mer i sådana fall en thriller med starkt fokus på psykologi (som alla hennes böcker), utveckling och relationer. Och hennes språk är så vackert och flytande att det knappt går att slita sig från berättelsen och allt är genomtänkt in i minsta detalj. Det här är helt klart något ni bara måste läsa!

För övrigt, med tanke på att det är Halloween idag måste jag bara säga att vi här hemma har, ehhh, kommit i stämning. Eller ja, vi (läs: jag) är i alla fall säsongsmässigt passande. Detta då operationen från igår verkligen syns idag om man säger så. Tänk er Marlon Brando i "Gudfadern" - så ser i alla fall halva mitt ansikte ut. Om ni sett mig hade ni nog även lagt märke till den snygga vintermössan jag har på mig här inne, inte för att det är kallt utan för att den lille diktatorn här hemma börjar skrika (!) om jag tar den av mig. Det är nästan så vi hoppas att inga stackars trick or treaters kommer hit idag och ser eländet.....

// Sofia
Stinas N:s förtrollning? Twin Peaks-episoden står att läsa på nedre delen efter Smiley-gubben.

1 kommentar:

  1. Mmmm, har sällan varit med om en så märklig eftermiddag. Helt surrealistiskt. // Stina

    SvaraRadera