tisdag 29 oktober 2013

Nedräkning inför Halloween – 2 dagar kvar



Vad passar väl bättre så här två dagar inför Halloween än att recensera en riktigt läskig bok för att komma i rätt stämning. Jag pratar givetvis om den gastkramande ”Den ondskefulla”, som är en av böckerna i ungdomsrysarserien Phantom Valley.

Den var lätt den läskigaste boken i serien tyckte jag när jag slukade den i 12-årsåldern. Och jag håller fortfarande med om att den är både den läskigaste och en av de bättre böckerna i serien. Den handlar om Monica som är ny på skolan, och därför fått turen att flytta in i ett helt nyrenoverat rum i en del av skolan som tidigare inte varit öppen. Ganska snart finner hon en gammal docka i ett lönnfack i garderoben. I början är hon jublande glad, men snart börjar dockan kännas kuslig och hon undrar om ryktet kan vara sant och det verkligen spökar på skolan.

Håller med Monica om att gamla dockor ÄR läskiga och när de dessutom verkar kunna ta sig fram på egen hand är det något som inte står helt rätt till….. Kan verkligen förstå att jag tyckte denna var läskig när jag läste den förra gången. Men nu är jag ju så mycket äldre och mognare, he he. Fast ge mig ingen docka i julklapp är ni snälla, speciellt ingen blond och blåögd i rosa klänning…..

Vill ni läsa min recension av övriga delar i serien, för att komma i ännu mer stämning, kan ni göra det här!

// Sofia
Vi tar det säkra före det osäkra - inga blonda dockor här hemma

1 kommentar:

  1. Oww, den var riktigt läskig. Kommer ihåg att jag och Jenny fick något slags psykbryt på grund av framsidan, du vet fjortiosbeteende. Kul att höra att den håller än. // Stina

    SvaraRadera