torsdag 31 oktober 2013

Ett sant nöje




Att breda smörgåsar är ett nöje. Ja, i alla fall enligt Mary T. Nathhorst, författare av Värdinnans ABC som är en praktisk handbok från 1930. Den har figurerat här i bloggen tidigare. Vill ni uppdatera er finns recensionen här.

Exakt hur nöjsamt det är med smörgåsberedning har jag testat på den här veckan. Jag tog fram min inre husmoder och överraskade Kalle med små underverk till smörgåsar efter en lång arbetsdag. 

Inga regler gälla, konstaterar författarinnan. Man går till smörgåsberedningen som till att måla en tavla, om uttrycket tillåtes, man väntar bara på inspiration. Läser man vidare verkar det dock finnas både en och två regler när det gäller smörgåsberedning. För det första ska man absolut inte tillverka många smörgåsar av en och samma sort. Ingen massutfodring till beväringar, om jag får be! som Mary uttrycker det. Nu skola vi breda smörgåsar, av vilka bara två och tre äro lika. Nödvändigheten i detta går Mary inte djupare in på, men jag förutsätter att Mary är en kvinna som vet vad hon talar om så jag lyder snällt. Marys ord är min lag.

Ska man göra räksmörgåsar ska vi inte nöja oss med några stycken räkor utan många. Danskarna ha så god råd att de lägga ett hekto minst (tror Mary), men så generösa behöver inte vi vara. Mary föreslår att vi lägger dem i rader med fem räkor i varje rad, och jag föreslår att vi gör som Mary säger.

Naturligtvis får inte heller ostskivorna eller annat pålägg överskjuta smörgåsen. Det ser inte trevligt ut. Jag håller verkligen med, och som ni kan se på bilderna är mina ostskivor exemplariska. Det kanske tar lite tid att få dem perfekta, men det är SÅ värt den extra ansträngningen. Väl investerad tid, sanna mina ord.


Ost och rädisor. Skär några skåror i osten och ställ rädisskivor i skårorna. Det låter konstigt, men det är vackert att se de där små uppstående skivorna mot den gula osten. Håller ni inte med?

Tomater med ägg. Egentligen skulle tomaterna ha toppats med persilja och äggen med tryffel. Jag tog istället vad jag hade hemma (som varje god husmoder skulle ha gjort). Tomaterna toppades därför med färsk rosmarin och äggen med salt och svartpeppar.           
Söndagsstek. Mary använde sig av pepparrot på ena sidan och pickles på den andra. Jag hackade inlagd smörgåsgurka och la på var sida istället, och ringlade steksky över köttet. Mary hade dessutom dekorerat sina smörgåsar med små strutar av tunga och fyllda med majonäs och grönsaker. Jag skippade den delen.

I en lägenhet tyckte Kalle och jag att smörgåsarna smaka bra på toaletten...



...eller kanske i köket.

Stina

2 kommentarer:

  1. Stina, ville bara säga att du är välkommen när som helst hem till oss för lite smörgåsberedande, helst vill vi inte äta inne på toaletten, men vi är flexibla ;-) // Sofia
    Och tack igen för den smarriga lunchen

    SvaraRadera
  2. Haha, självklart kan jag komma och smörgåsbereda hemma hos er. Vem vore jag att tacka nej till ett sådant nöje? Skönt att höra att ni är flexibla också. Ska fundera lite vart smörgåsarna smaka bra i ett radhus. // Stina

    SvaraRadera