måndag 28 oktober 2013

Öster om Eden av John Steinbeck


Spontanshoppade denna på ett loppis någonstans i april månad, mest på grund av den snygga framsidan med James Dean. Sedan är ju detta en klassiker man hört talas om och jag trodde att den skulle vara bättre än vad den var om man säger så.

Boken är skriven 1952 och den har INTE åldrats väl, i alla fall inte om man stött på begrepp som feminism och alla människors lika värde…… För här är allt som händer kvinnornas fel, när de blir våldtagna och utnyttjade och misshandlade är det deras fel och inte de stackars männens. Låter som valfri rättssal i Sverige idag med andra ord, och det gör mig sjukt irriterad och trött. Hur kan en sådan här roman fortfarande idag vara så hyllad? It beats me! Dessutom, om ni inte redan visste det, är det synd om män som går till prostituerade och det är ännu mer synd om dem om de riskerar att bli avslöjade och deras hustrur får reda på det.....

I centrum för berättelsen står nybyggaren Adam Trask, hans hustru Cathy och deras söner Caleb och Aron. Tydligen är Cathy en ond, ond människa och allt ont som händer i världen i stort och i synnerhet i Adams liv är hennes fel. Jag skulle inte bli förvånad om det under handlingens gång framkom att hon hade bockhorn och svans. Tydligen ska historien varit byggd på stoff ur författarens egen familjekrönika, och jag kan bara anta att alla hade ett horn i sidan till djävulen, dvs Cathy.

Jag stör mig då desto mer på hur Adam utnyttjar Cathy och i princip tvingar henne att gifta sig med honom och föda honom sönerna som han vill ha. Att hon sedan lämnar skiten kan jag inte klandra henne nämnvärt för.

Om någon vill ha boken kan ni mer än gärna få den. Klart ni vill nu när jag sålt in den så bra!

//Sofia

1 kommentar:

  1. JAG vill ha den. Haha, skoja bara. Tror jag avstår trots din entusiastiska recension. // Stina

    SvaraRadera