tisdag 29 oktober 2013

Vad jag älskade av Siri Hustvedt



Jag tror att jag är lite kär i Siri Hustvedt, eller jag var det i alla fall garanterat under läsningen av denna underbara roman som blev min första bekantskap med henne. Efter att ha läst ut denna tegelsten plöjde jag ganska snabbt ytterligare några romaner av henne och kan bara konstatera att hon har något visst. Har ni inte redan läst något av henne bara måste ni göra det!

Ramhandlingen kretsar kring 2 män och deras vänskap; konstkritikern Leo Hertzberg och konstnären Bill Weschler. Under 25 år får vi lära känna dem och deras familjer och ta del av deras äktenskapliga kriser och deras söners uppväxt. Egentligen kan man bara kort säga att det här är en roman om kärlek i olika former; mellan vänner, makar och föräldrar och barn, men också en historia om sorg och vad den kan göra med oss.

Då jag äger boken (yey) är det bara att hojta om ni vill låna den!

Jag vet, det här är en historia som kanske inte låter jättekul på pappret, men den är så bra berättad och så angelägen att jag konstaterade redan i april när jag läste den att det här skulle bli årets bok alla kategorier.

Att hon gjort research under skrivandet av boken i både psykologi och konsthistoria märks, och även om både dessa vetenskaper tar stor plats i boken görs det inte alls på ett uppstyltat sätt utan ingår som en spännande och självklar del i handlingen.

Det här är kort sagt en roman ni måste läsa, även om jag redan nu kan säga att det kanske inte direkt är någon upplyftande feel-good-roman.

//Sofia

2 kommentarer:

  1. Efter den recensionen känns det ju lite som ett måste, så jag skulle inte säga nej till ett lån. // Stina

    SvaraRadera
  2. Det är bara att säga till så tar jag med den till jobbet // Sofia

    SvaraRadera