söndag 1 mars 2015

Scott Pilgrim Vs the world. Vol 2 (samma titel som filmen!)

Del två av sex i Bryan O' Malley serie om Scott Pilgrim är med sina 200 sidor en av de längre delarna i serien. Om jag räknat rätt, 32 sidor längre än ettan och det kanske är det som gör den både så bra och så dålig på samma gång.

Låt oss börja med det dåliga: Egentligen är det inte mycket som är dåligt, men den är långsammare än ettan och tar tid på sig utan att egentligen komma någonstans och fightscenen mellan Scott och Lucas Lee kunde ha varit intensivare. Till skillnad från filmen där Scott även var tvungen att slåss mot Lucas Lees stuntcrew pågår fighten i serien i några rutor för att sedan övergå till en pratstund. Egentligen inget dåligt, bara oväntat och kanske en av anledningarna till att en ska vänta med att se en film innan en läst materialet den bygger på.
Nej, inget egentligt fel med varken boken eller fighten, förutom bokens början, en 33 sidor lång tillbakablick på Scotts tid på högstadiet. som sagt, jag antar att en måste läsa om boken för att uppskatta den delen.

Så, till de bra sakerna: Det är en värld full av karaktärer som alla får ett sammanhang. Vi får bland annat lära oss att Kim arbetar i en videobutik och delar boende med några tjejer som hon hatar. Stills kan laga vegansk shepards pie och Wallace är fantastisk som vanligt. Seriöst, jag skulle vilja ha en serie med honom som huvudkaraktär, han är awesome.
Vi blir även introducerade för Scotts före detta flickvän, Envy Adams, som inte alls är så otrevlig som i filmen, och Knives och Ramona slåss i biblioteket. Scott besegrar Lucas Lee och får ett item med +4 i speed, +3 i kick & +1 i will, om han bara kunde använda det.

Jag vet att en film, hur mycket jag än gillar den, inte kan dyka ner i allt serien tar upp utan måste förenkla och bearbeta, inte bara för att passa tittarna utan även investerare och kritiker. Därför, ju mer jag lär känna Scott och hans vänner önskar jag TV eller varför inte internet-serie. Kanske en miniserie? Åtminstone ett längre format som låter karaktärerna utvecklas till med än de personlighetsdrag filmen lämnar oss med. Efter att ha läst två av de sex böckerna kan jag även konstatera att karaktärerna i serien känns friare och gladare än de gör i filmen, jag börjar förstå varför de här människorna vill umgås med varandra, jag börjar till och med förstå Scotts dragning till Ramona.

2 kommentarer:

  1. Om det finns hela 6 volymer har du att göra mars månad också då..... Hoppas själv på att hinna med några böcker som legat i ska-läsa-högen sedan förra året //Sofia

    SvaraRadera
  2. Ja Alex hur går, har du tagit dig igenom alla volymerna än? // Stina

    SvaraRadera