onsdag 6 oktober 2010

Månadens tips 2 – kvalitativ chic lit?

I somras gick chic liten Brustna hjärtans café av Lolly Winston som följetong i Sofis mode. Detta bådar kanske inte direkt för kvalité men det jag läste verkade faktiskt ganska lovande.

Huvudpersonen är 36-åriga Sophie Stanton vars man precis har dött i cancer. Hon arbetar som PR-chef på ett företag och i inledningen försöker hon förbättra bilden av pungplåsterprodukter för en föga imponerad reporter. Det slog mig nu när jag hittade tidningen under en hög med bråte att hon påminner lite om Marian från Den ätbara kvinnan, både vad gäller personlighet och yrke, lite kul faktiskt.

När hon blir hembjuden hos sin chef på middag tackar hon med att dricka för mycket vin och stjäla sömntabletter ur medicinskåpet. Det skulle inte förvåna mig om hon efter ett par kapitel bryter samman och gömmer sig under sängen. Hennes matnojor går dock åt andra hållet. Mat lugnar henne och hon kan äta chokladkex tills det börjar blöda i munnen.

Skulle faktiskt vara ganska spännande att se hur boken slutar.. Kanske får ta och låna den på biblioteket när jag har läst ut de böcker jag redan håller på att läsa.


Stina

1 kommentar:

  1. Ha ha, hon och Mariann skulle säkert komma bra överrens. Lätt att jag ska ta och låna den bara bokhögen krymper lite! //Sofia

    SvaraRadera