onsdag 6 oktober 2010

Bokens dag 12 oktober

Bokens dag i Visby händer det faktiskt en del kul och till bra pris dessutom. Almedalsbiblioteket anordnar författarträffar där kaffe och smörgås ingår till det acceptabla priset av 90 kr. Det är nästan så att jag är lite sugen på att gå även om det inte är några av mina favoritförfattare som kommer att delta.

Följande författare kan man möta i Spegelsalen på Clarion Hotel Wisby den 12e oktober:

13.30-15.00
Henrik Berggren, journalist och ledarskribent på dagens nyheter där han också har varit kulturchef. I höst är han aktuell med en biografi över Olof Palme, Underbara dagar framför oss.
Aino Trosell har skrivit ett tjugotal romaner samt dramatik och noveller. Senaste romanen heter Hjärtblad. Den handlar om den fattiga dalkullan Hulda och utspelar sig under sent 1800-tal.
Theodor Kalifatides har skrivit romaner, essäer, diktsamlingar och självbiografiska verk. I augusti utkom hans självbiografiska roman Det gångna är inte en dröm.

16.00-17.30
Louise Boije af Gennäs är efter ett ca 10 års uppehåll tillbaka med boken Högre än alla himlar, den första delen av en triologi som skildrar 00-talet.
Marcus Birro har gett ut en handfull romaner. Den senaste heter Att leva och dö som Joe Strummer.
Christina Jutterström, journalist aktuell med sina memoarer, Uppfostrad av män!?.

18.30-20.00
Johan Theorin är känd för sina Ölandsdeckare. Den senaste heter Blodläge.
Maria Ernestam är författaren som tidigare var journalist. Hon har bla skrivit Caipirinha med döden och är nu aktuell med På andra sidan solen.
Bob Hansson är förutom författare också verksam som estradpoet och föreläsare. 1995 vann han SM i Poetry slam. I september 2010 utkom hans roman Vips så blev det liv!.

De författare jag helst skulle vilja se är Marcus Birro, Maria Ernestam och Bob Hansson så jag får väl se vilken av de två sista föreläsningstillfällena som lockar mest. Vad säger du Sofia? Är det nån av dem som du känner för att se?

Stina

4 kommentarer:

  1. Å vad synd att jag missar det :(
    verkar trevligt

    SvaraRadera
  2. Mmm hade varit kul att få med dig ut på lite kultur :) Blir väl inte mycket av den varan för dig annars va? :P // Stina

    SvaraRadera
  3. Finns det biljetter kvar fortfarande? Jag skulle också gärna se någon av de sista, passar bäst m jobbet. Men jag är gärna på! //Sofia

    SvaraRadera
  4. Ooh, nu blir jag avundsjuk. Hade väldigt gärna varit med. Och hade inte vi Caprihinia med Döden på vår läslista?

    SvaraRadera